Het Mysterie van de Verdwenen Facebookberichten

Of waarom economiestudenten geen tweedehandsboeken hebben

Het is dan wel al een maand te laat voor Halloween, maar studenten aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde hebben de laatste tijd te kampen met een mysterieus probleem. Ieder bericht over tweedehandsboeken verdween namelijk nog voor het bekeken kon worden. Is dit het werk van spoken, of is er meer aan de hand?

Iedereen die al eens een paranormale film bekeken heeft, weet dat verdwijnende voorwerpen het eerste teken zijn dat je met een spook of demoon zit. Volgens dit criterium hebben de Facebookgroepen van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde sinds begin dit jaar dus te kampen met een bovennatuurlijk wezen. Ieder bericht dat ging over het kopen of verkopen van tweedehandsboeken verdween voor een andere student het te zien kreeg. Laat 'Ghost Busters' dus maar extra luid spelen en kom mee op spokenjacht.

"Ik dacht dat ik gek aan het worden was"

Enkele getuigen kwamen naar Schamper om te vertellen over de vreemde gebeurtenissen in hun groepen. Maar uit angst voor spoken moesten we beloven hen anoniem te laten getuigen. De volgende namen zijn, helaas, fictief.

"Ik dacht dat ik gek aan het worden was," vertelt Oprah Winfrey, "ik heb minstens vijf keer mijn bericht opnieuw online gezet en iedere keer verdween dat plots. Ik ging er altijd vanuit dat ik mijn boeken wel zou mogen verkopen, aangezien dat vorig jaar voortdurend gedaan werd in de groep. Toen mijn vriendinnen mij dan uiteindelijk vertelden dat dit jaar plots alle berichten over tweedehandsboeken verwijderd werden, voelde ik me heel dom."

Niemand weet echt goed waarom dat verkopen nu plots niet meer zou mogen

Ook Mark Zuckerberg heeft zijn berichten zien verdwijnen: "Het is een heel vervelende situatie. Je weet niet wie boeken nodig heeft of wie ze verkoopt, dus blijft iedereen maar met zijn boeken zitten en moet iedereen nieuwe boeken kopen." Mark vult ook aan dat er veel geruchten de ronde doen: "Niemand weet echt goed waarom dat verkopen nu plots niet meer zou mogen. Er zijn een hele hoop theorieën, maar niemand weet zeker wat er aan de hand is."

Anti-Spam

De Facebookgroepen worden beheerd door leden van de Studentenraad van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, die ook wel bekendstaat onder de naam 'Stuveco'. Volgens hen is er helemaal geen sprake van spoken en zijn ook alle andere complotten van de pot gerukt. "Het verwijderen van berichten omtrent het verkopen van tweedehandsboeken is altijd al ons beleid geweest. Wij hebben zeer strenge anti-spamregels en verwijderen ook promoties van bedrijven, evenementen van niet-facultaire verenigingen en ja, dus ook berichten om boeken tweedehands te verkopen."

Volgens Stuveco zijn er veel alternatieve manieren om je boeken te verkopen: "Wij zijn grote voorstanders van de tweedehandsmarkt. Studenten kunnen hiervoor altijd terecht op Stubooks en bol.com." De Vlaamse Economische Kring (VEK) zegt dat ze aan een nieuw systeem werken om dit te faciliteren, waarvan volgend semester een testproject zal verschijnen.

If it weren't for you meddling kids

Daarmee is het mysterie dus opgelost: Stuveco verwijdert alle berichten omtrent het verkopen van boeken om spam te vermijden. Stuveco zei ook expliciet dat dit al meerdere jaren hun beleid is en ze deze regel hanteren in alle jaren. Het is daarom vreemd dat zowel Oprah als Mark ons een collectie screenshots konden doorsturen waar duidelijk te zien is dat tot vorig jaar de groep nog vol stond met berichten om boeken te kopen of verkopen. Het is niet duidelijk waarom Stuveco zich hier niet van bewust is of dit expliciet ontkent, maar we hopen dat het spook snel gevangen wordt.

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)