The Schamper Times

De UGent en haar besluitvorming, voor sommigen al wat meer bekend terrein dan voor anderen. Gelukkig werken de studentenvertegenwoordigers hard om onze belangen te verdedigen. Wat leeft er in het land van de studentenvertegenwoordigers? Een kort overzicht:

King Koenta

Heuglijk nieuws in het land der studentenvertegenwoordiging! Zoals door velen verwacht werd, heeft Dries V. L. zich niet meer ingeschreven aan de UGent dit academiejaar, waardoor zijn plaats in de Raad van Bestuur tot voor kort leeg achterbleef. Tot vorig jaar was het niet mogelijk om zomaar een student op die plaats te zetten, maar het verkiezingsreglement werd toen aangepast. De lijst van kandidaten werd afgegaan, net als bij verkiezingen voor Facultaire Studentenraden, om te zien wie bereid is de functie op te nemen. Koen Vanderschelden kwam uiteindelijk uit de bus als de nieuwe RvB’er. Toch was er wat verwarring. De legitimiteit van de nieuwe vorst werd namelijk in vraag gesteld. Geen nood om riek en toorts boven te halen, want de troonsbestijging verliep conform de reglementering. Ook de communicatie vanuit de RvB liep even stroef, volgens hen enkel en alleen door de drukte om de begroting op orde te krijgen.

Van de bovenste beleidsplank

De Gentse Studentenraad (GSR) stelde zijn jaarlijks beleidsplan voor op dinsdag 12 november. Niets nieuws onder de zon, zou u denken, maar elke keer staan er nieuwe zaken in en dat is ook dit jaar niet anders! Wat is er dan belangrijk voor de gemiddelde student? De GSR wilt inzetten op de oriëntering, heroriëntering en doorstroom van de studenten, zorgen dat Ufora op punt gesteld wordt en nadruk leggen op de rechten van de student met een bijzonder statuut. Het mentale welbevinden krijgt een speciale plaats in het beleid, in tegenstelling tot het Vlaams regeerakkoord, waar dit maar bondig besproken werd. De website www.durfdoen.be, dé database met informatie over alle studentenverenigingen en -participatie, zal een herwaardering kennen tijdens deze legislatuur. Boeken en materiaal kosten nog steeds te veel en hoewel de prijzen zo veel mogelijk gedrukt worden, willen zij samen met het Faculteitskonvent kijken in hoeverre de tweedehandsverkoop ervan georganiseerd kan worden.

Computadoras de Bélgica

In 2014 vroegen de VUB en de UGent zich al af wat er met die ongebruikte electronica in kelders, bergingen en zolders moest gebeuren. Toen werden er 200 computers en 20 servers naar een Cubaanse universiteit (Universidad de Oriente) gestuurd. Het land staat wereldwijd bekend om zijn vindingrijkheid en recyclagetalenten. Het project gebeurde in wederzijdse samenwerking, want wij stuurden dan wel onze afgedankte ICT-spullen, maar zij kunnen er iets mee! Niet enkel het (proper) dumpen van elektronisch materiaal is belangrijk voor de duurzaamheid, maar ook het verkrijgen van electronica kan altijd ecologischer. Vanuit ‘Fair ICT’, zo heet de werkgroep van Transitie UGent (een duurzaam vernieuwingsnetwerk, red.), kijkt onze universiteit naar de mogelijkheden om duurzamer te worden op vlak van e-waste en de aankoop van eerlijk geproduceerde ICT. De GSR steunt hen en zal dit jaar zeker en vast ook actief meewerken in het streven naar het gezamenlijke doel.