Alma Maters Kroost

De UGent, met haar vele bibliotheken, heeft ook heel wat bibliothecarissen in dienst. Jan Haspeslagh is dit academiejaar begonnen als bibliothecaris van de tempel der kennis van de politieke wetenschappen. "De verwelkoming op de nieuwe werkplek is al fijn geweest," vertelt Jan met een glimlach, "al is de universiteitsbibliotheek een complexe organisatie en duurt het even om alles te leren kennen." Daarnaast zijn er al meteen veranderingen op komst, want de politieke wetenschappen gaan samensmelten met de boekerij van Conflict en Ontwikkeling en dat is een helse onderneming. De twee bibliothecarissen moeten daarvoor de hele boekencollectie herbekijken en samenvoegen. Toch kijkt Jan ernaar uit, want momenteel is het in de minibib iets té rustig en zou wat meer volk over de vloer hem tevreden stellen. Hij hoopt dat de nieuwe inrichting in dit opzet zal slagen. "Een universiteitsbibliotheek is niet zomaar een ruimte voor boeken, maar een ruimte voor studenten", besluit de kersverse bibliothecaris.