YOLOTANKER

The messiah is a DJ

Een outfit waardoor je je in Florida waant, een smaakvol Kempisch accent en een pseudoniem waar je spontaan van begint te hakken. Een artikel dat de nodige context geeft bij het bombastische party-fenomeen DJ Yolotanker.

DJ YOLOTANKER

Je zei eerder al dat je streeft naar de maximale ambiance. Hoe houd je die een hele set lang vast, ondanks de concentratiespanne van de gemiddelde student?

"De meeste dj's bouwen een set op met twee of drie hoogtepunten en een afwisseling tussen 'hakken/gaan' en 'praten/drinken'. Ik probeer van mijn set echter alleen maar hoogtepunten te maken. De set begint en we gaan meteen naar een knaller. Direct erna, niet stilleggen, gewoon weer opbouwen naar de volgende. En zo de ene na de andere. Dat doen niet veel dj's, echt compromisloos knallen. Dat is meteen ook een kleine tip voor andere dj's. Niet denken: 'Is dees wel cool?', gewoon knallen."

Wat als je geen dj geworden was?

"Dan had ik waarschijnlijk mijn studie moeten afwerken. Ik heb in Leuven een half jaar burgerlijk ingenieur geprobeerd. Dat is niet gelukt (lacht). Dan had ik een andere opleiding moeten kiezen, maar ik ben heel blij dat ik mijn roeping heb gevonden."

Waarvoor staat ‘YOLOTANKER’?

"Ik bedoel 'tanken' als in 'zuipen' of 'drinken'. Te interpreteren als olietanker, oftewel 'veel drinken'. Ik heb die naam zes jaar geleden eens gekozen, die is blijven hangen en ik vind het nog steeds een supergoeie naam. Heel content mee."

Hoe voelt je aanwezigheid in de memecultuur?

"Ik ben echt niet zo vlot met technologie, zeker niet met het internet. Ik maak mijn filmpjes en mijn muziek en ik verspreid die dan op Facebook en YouTube. Ik vind het wel waanzinnig dat dat zo een groot bereik heeft. Die hele memecultuur, het intrigeert mij wel. Kunnen daar geen avondlessen over gegeven worden, zodat ik er wat meer info  over kan krijgen? De jeugd zit tegenwoordig ook op TikTok. Daar heb ik eergisteren pas iets van te horen gekregen, meteen een account aangemaakt. Je kan mij nu dus volgen op TikTok. Ik heet daar 'De echte DJ Yolotanker'."

"Ik ben ook een beetje de messias onder de dj's."

Slecht met internet maar toch voor elke Vlaamse gemeente een anthem op Youtube?

"Ik ben daar een jaar mee bezig geweest. Studio Brussel heeft me daar ook een beetje mee geholpen, met persteksten schrijven naar alle lokale nieuwsdiensten en het verspreiden van de nummers."

Hielpen zij je ook met het verzamelen van al die Vlaamse kerken in de thumbnails?

"Die komen van kerkeninvlaanderen.be, dat is een site van een mens die er zijn missie van gemaakt heeft om van elke Vlaamse kerk een foto te nemen. Ik wilde die mens dan contacteren om toestemming te krijgen om die foto's te gebruiken, maar ik kreeg geen antwoord. De laatste post op de website was: 'Mijn missie is compleet.', dus ik vermoed dat die webmaster intussen al overleden is. Kleine shout-out naar die mens!"

Een bewuste keuze om de nadruk nog eens op de Kerk te leggen?

"Gene zwans hé, maar ik ben echt wel katholiek opgevoed. Of ik nu geloof is een moeilijke vraag, maar het zit er wel echt in. Al is het ook ironisch en dat is ook de reden waarom iedereen erin meegaat. Anderzijds was de helft van het publiek wel 'Wees Gegroet Maria' aan het meezingen, dus ben ik wel gebeden aan het aanleren. Zo ben ik een beetje de messias onder de dj's."

"De Kerk moet in de memecultuur duiken."

Heb je contact met de Kerk?

"Met Radio Maria heb ik wel contact gehad. De stem die het weesgegroetje inspreekt, is de jongste priester van Vlaanderen. Je kan die opzoeken op YouTube, Priester Wim heet die. Die heeft mij nog uitgenodigd voor een feestje en is dan live op het podium gekropen om het weesgegroetje te komen meedoen. Je moet kunnen lachen met de Kerk vind ik. Als ze mee willen zijn met de 21ste eeuw, moeten ze eigenlijk volledig mee in de memecultuur duiken."

Zitten er nog grote projecten aan te komen?

"Het zal iets heel breed zijn, heel brede Vlaamse culuur. Ik zal echt een Vlaamse canon uitspitten. Een keer zien wat er allemaal inzit. Ook een kleine belofte die ik nu maak: ik krijg van veel mensen de vraag of ik van deelgemeentes ook anthems wil maken. Voilà, dat staat gepland voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2024. Dan ga ik 900-en-zo-veel anthems droppen."

Je gaat je wagen aan de Vlaamse canon? Zou je het fijn vinden als er op school echt les wordt gegeven over Yolotanker?

"Blijkbaar zijn er al bepaalde leerkrachten Nederlands die me even vernoemen als het over neologismen gaat. Om een beetje relevant te blijven onder de kids. Dus zover zijn we al gekomen (lacht)."