Avatar Genocide #3

In feite nogal f*cked-up voor een kinderserie

Niet elke wetenschapper houdt zich bezig met proefbuizen, deeltjesversnellers of lasers. Dr. Schamperstein kiest voor een theoretische aanpak en baant zich een weg door formules, berekeningen en kennis om zijn licht te schijnen over een prangende maar absurde vraag.

Sterre. Blandijn. Aula. Ledeganck. Niet zo heel lang geleden leefden de studenten zonder grote levensvragen samen. Maar alles veranderde toen we ons begonnen af te vragen hoe de bewoners van het Avatar-universum nu eigenlijk aan hun stuurvaardigheden komen. Niet altijd even stiekem hebben we als kind wel eens geprobeerd om te kijken of we toevallig niet dat straaltje water konden doen bewegen of de school in brand konden steken. Maar wat zou nu net bepalen wie welk element kan sturen? Zoals wel vaker het geval is, bevat dit artikel veel zever, een paar wetenschappelijke feitjes en een verwijzing naar een potentiële genocide.

Bend Over

In de serie zelf wordt meestal door erg betrouwbare bronnen, zoals Leeuwenschildpad-eilanden (vage aflevering), beweerd dat sturen een spirituele handeling is. Zoals meestal het geval is wanneer iemand geesten als verklaring geeft voor een fenomeen, hebben we gegronde redenen om te vermoeden dat er hier iets anders aan de hand is.

Zoals altijd bevat dit artikel veel zever, een paar wetenschappelijke feitjes en een verwijzing naar een potentiële genocide.

Er zijn twee argumenten die ons doen vermoeden dat stuurvaardigheden afhankelijk zijn van genetische factoren. Sturen wordt namelijk doorgegeven van generatie op generatie, zoals andere kenmerken. Dit blijkt uit het simpele feit dat de stuurders niet spontaan uitstierven na een eerste generatie. Meer bewijs voor deze hypothese komt uit het voorkomen van gemengde families. In de spin-off serie over Avatar Korra maken we kennis met Bolin en Mako, twee broers die elk een ander element sturen, en met de kinderen van Aang en Katara. Gemengde ouders leiden dus tot verschillende stuurders.

Hoe werkt dat dan, die genetica? Iedere eigenschap van ons lichaam wordt vertegenwoordigd door twee allelen, een van elke ouder. Die allelen kunnen 'dominant' of 'recessief' zijn. Als iemand één dominant allel heeft, zal de dominante eigenschap tot uiting komen, wanneer iemand twee recessieve allelen heeft, komt de recessieve allel tot uiting. Aangezien Katara en Toph beiden geboren zijn uit stuurloze ouders kunnen we concluderen dat sturen recessief is.

Jim Crow on Crack

Alhoewel hiermee het laatste woord gezegd lijkt, zitten we toch nog met een paar belangrijke vragen. Genetische eigenschappen verspreiden en mixen namelijk door fenomenen als immigratie en genetische veranderingen. In de wereld van Avatar zijn er echter vier verschillende rijken, waarin telkens maar één element gestuurd wordt. Plots lijkt deze kleurrijke wereldkaart dus eerder op een ideaaltype voor segregationisten. Wanneer de stuurders zich op een normale wijze zouden voortplanten, zoals ze dat op aarde zouden doen, zouden we verwachten dat in ieder rijk stuurders van alle types zouden voorkomen.

Er is maar één logische verklaring voor deze schijnbaar perfecte grenzen. Er moet een genocide zijn uitgevoerd op alle stuurders die behoorden tot de verkeerde natie. Water en vuur zijn niet alleen spreekwoordelijk onverenigbaar. Mensen van een andere aard vallen niet te luchten. Defecten werden opgejaagd, families uit elkaar getrokken, enkel en alleen om de puurheid van het sturen te garanderen. Op zich een heftige claim, maar we willen jullie er graag aan herinneren dat de serie al eerder twee volkeren genadeloos heeft afgeslacht. Deze theorie is dus niet zo enorm vergezocht.