Ghent based zero waste

In onze geliefde studentenstad, bakermat van de bakfietsouders, walhalla voor de ecohipsters en nirvana voor de Think-Twicers schieten de zero waste-initiatieven als paddenstoelen uit de grond. Daarom bieden wij u, bewuste student, een gids voor uw zoektocht naar een zero waste-kotleven.

De hoeveelheid plastic in zee wordt geschat op 269 000 ton. Deze plasticsoep is niet enkel funest voor zeedieren, maar heeft ook een invloed op onze eigen gezondheid. Wie zijn of haar plasticgebruik wil verminderen kan dus alleen maar aangemoedigd worden. Bij deze enkele tips voor een zo plasticvrij mogelijk bestaan.

Doppers en shoppers

De drinkflessen en KeepCups zijn overal te vinden in allerlei soorten en kleuren. In onze ervaring zijn glazen of metalen drinkflessen de beste opties. Niet alleen omdat de materialen natuurlijker zijn, maar ook omdat je ze gemakkelijk kan steriliseren en reinigen. Wat betreft brood en groenten kan je vanaf nu de papieren zakjes in de supermarkt laten liggen dankzij herbruikbare katoenen zakjes. Om andere voeding te bewaren zijn glazen bokaaltjes en weckpotten echte lifesavers. En als je vader het echt niet kan laten om toch maar steeds zijn kommetjes af te dekken met aluminium- of plasticfolie: doe hem herbruikbare folie uit bijenwas van Ohne cadeau!

Honey, I washed my hair

Je kunt nu ook die dure PMD-zakken vaarwel zeggen dankzij de befaamde Lush shampoo bars. Zo’n bars zijn ook te vinden in andere winkels zoals Dille en Kamille, Ohne en Ayuno. Bovendien zijn vrijwel alle andere badkamerproducten ook te vinden in vaste, verpakkingsvrije vorm. Eens met de zeepjes aangekomen aan de kassa kan je de winkelier vriendelijk verzoeken om het blokje niet in te pakken. Vind je het toch moeilijk om vloeibare verzorgingsproducten af te zweren, breng dan een bezoekje aan Tavontuur om je herbruikbare verpakkingen te laten hervullen. Voor de echte DIY-ers zijn er bovendien veel mogelijkheden om zelf verzorgingsproducten te maken, daarbij is niemand minder dan Google uw vriend.

Hoewel het kankerverwekkende effect van microplastics nog niet bewezen is, kunnen we er zeker van zijn dat deze plastic soup funest is voor zeedieren.

Voor de mondhygiëne zijn er tandenborstels gemaakt uit bamboe en wordt tandpasta vervangen door poeder of tabletjes. Zelfs reinigingswatjes (gemaakt uit oude handdoeken), wasbare maandverbanden, sponsjes, en menstruatiecups zijn perfect herbruikbaar.

Plasticvrij wasgerei

Bij huishoudproducten doen zich niet alleen problemen met verpakkingen voor, maar ook chemische stoffen die in het afvalwater belanden zijn een bron van eco-ellende. Gelukkig biedt het merk Ecover soelaas, die ook verpakkingsvrij hervulbaar zijn in Tavontuur.

Het wassen van kleren wordt een belevenis. Zo groeien er wasnoten in het Himayalagebergte die dezelfde eigenschappen als zeep bezitten en verkrijgbaar zijn in uw plaatselijke Oxfamwinkel. Samen met tien druppels etherische olie doen de noten hun werk in de wasmachine en bezorgen ze je een frisse, ecologisch verantwoorde was.

Ecologische verpakking mijn gat

Er moeten ook enkele misvattingen uit de weg geruimd worden. Ten eerste zijn er de ecologische verpakkingen. Ze lijken een vrijgeleide om producten massaal te beginnen verpakken, maar vergis je echter niet: ook deze verpakkingen brengen een nutteloos productieproces met zich mee. Bovendien worden ze vaak bij het restafval gegooid, waardoor ze net als de andere verpakkingen in de verbrandingsoven zullen belanden.

Daarnaast worden vaak plastic herbruikbare producten gemaakt. Herbruikbaar is altijd positief, maar houd er rekening mee dat ook deze producten wel eens weggegooid worden. Kies daarom zoveel mogelijk voor ofwel glazen alternatieven die gerecycleerd worden, of metalen voorwerpen, die een eeuwigheid meegaan.