Keuzevakkengids

Het semester is begonnen, en velen mogen keuzevakken opnemen. Om jullie te helpen, hebben wij ons semester verpest en enkele vakken uitgetest. Hopelijk appreciëren jullie de moeite en wordt de keuze van je leven makkelijker gemaakt.

Nathan Steyaert, Jeffrey De Rycke

Veldwerk I

Dit vak uit de bachelor archeologie bestaat uit drie weken op een site ergens in België werken. Er wordt hierin wel niet vermeld dat deze opgraving niet noodzakelijk iets met archeologie te maken moet hebben. Groot was mijn verbazing toen ik coltan aan het mijnen was in de favela’s van Charleroi. Na drie weken hard labeur bleek dat ik dit vak niet eens mocht opnemen omdat ik algebra II heb gedaan en hierin al met velden had gewerkt. Merk wel op: Veldwerk I is makkelijker voor West-Vlamingen. Ik geef 't 0/20 voor sfeer en gezelligheid en 0/20 voor opgedane kennis.

Organisatietheorie

Je kent het wel, je bent de onderdrukking van de bourgeoisie beu, en je wilt ten strijde trekken aangezien je toch niets te verliezen hebt behalve je ketens. Natuurlijk kom je er niet met je lispel, piepstemmetje en nada charisma. Hier valt niets aan te doen, maar je kan wel leren hoe je bijeenkomsten van je l33t woke kameraden, betogingen e.d. organiseert. Althans dat denk ik, maar ik zou het niet weten want ik heb dit vak niet opgenomen. Een welverdiende 19/17.

Bosnisch/Kroatisch/Servisch IV

De universiteit raadt sterk aan om eerst de begincompetenties te halen voor je aan een vak begint. Dit is nonsens. Er moet wat uitdaging in zitten, en daarom ook dat je direct met drie talen begint in dit vak. Dit vak is namelijk niet voor doetjes. Eindscore wordt voor 25% bepaald door wat je mening is over het idee van een onafhankelijk Kosovo, 25% door een lofrede voor Josip Broz Tito en 50% door steekpenningen. 16/20 voor sfeer en gezelligheid, 18/20 voor Kosovo je Srbija.

Informatiebeveiliging

Het trefwoord van dit vak is encryptie. Met deze techniek worden al millennialang geheime boodschappen verstuurd. Van de Romeinen (denk Caesar’s alfabet) tot RSA (gebaseerd op het moeilijk zijn van priemfactorisatie). Kunnen jullie de uitdaging aan en zullen jullie achteraf in staat zijn geheime boodschappen via normaal uitziende briefjes te versturen naar je klasgenootjes zonder dat de leerkracht er weet van heeft (stoutkontjes die jullie zijn)? Tot slot een demonstratie; je kunt bijvoorbeeld een afkorting verstoppen die gevormd wordt door de eerste letter van elke zin. 1145/20

Cocreatie

Jezus, hoe zot moet je zijn om dit te doen? Ik bedoel, de helft van de lessen in Kortrijk? Wie verzint zo’n dingen? Dit vak kan ook hernoemd worden naar capita selecta in buzzwords als je de studiefiche leest. Wiens idee was het om dit een universiteitsbreed keuzevak te maken? Sfeer en gezelligheid: Afwezig/20.

Poëtica

Pure clickbait, te veel poëzie, te weinig erotica. Sfeer en gezelligheid: Bedrog/20.

Fysica voor presidenten

Vind je dat je ondanks het feit dat je democratisch verkozen staatshoofd van een middelgroot tot groot onafhankelijk land bent, je eigenlijk echt bitter weinig van fysica kan? Geen nood! Dan is hier hét vak met bijzonder kleine doelgroep, speciaal voor jou. Begincompetenties behalve het president-zijn zijn nagenoeg nihil, hetzelfde voor president zijn trouwens. Indien je dit vak wil opnemen zonder al president te zijn word je dat natuurlijk eerst nog best. Een strategie hiervoor is eerst Bosnisch/Servisch/Kroatisch IV op te nemen en dan president te worden van Montenegro. Sfeer en gezelligheid: Stop/20.

Rechtsvergelijking

Het horen van de naam deed mij vermoeden dat dit een makkelijk vak zou zijn. Hoeveel tijd kan een mens namelijk vullen over y = ax+b. Daarbuiten is het vak maar 5 studiepunten, wat 1/6de minder is dan het gemiddelde wiskundevak. Tot mijn verbazing bleek het helemaal niet over eerstegraadsvergelijkingen te gaan. Dit doet echter niet af aan mijn initieel vermoeden, aangezien het maar een mastervak in de rechten is. Sfeer en gezelligheid: 0/20 euro.