Streek van de Week: Limburgia

Elke streek heeft zo zijn bijzonderheden. In Ieper gooien ze katten van de toren, in Geraardsbergen eten ze mattentaarten en Aalst is doordrenkt met marginaliteit. Wij voeren elke editie de meest prominente clichés aan een regionale club en zien hoe zij die verteren.

Korneel Molkens, de vicepraeses van Limburgia staat ons met een frisse pint te woord in hun clubcafé, de Confrater in de Overpoort.

Welke activiteiten doen jullie zoal bij Limburgia?

"We organiseren zo wat de typische activiteiten die binnen studentenverenigingen gedaan worden, zoals cocktailavonden, spelletjesavonden, en cantussen uiteraard. We doen ook elk jaar onze bierbeurs. Dan verkopen we bieren uit Limburg. Dat zijn meestal minder bekende bieren, zoals Tripel Kanunnik. We proberen zo wat kleinere brouwerijen aan te schrijven daarvoor."

Wat is je favoriete eigenschap aan Limburg?

"Dat is misschien wel een beetje het down to earth zijn. Hoe we totaal niet uit de hoogte doen en gewoon gezellig zijn. Dat zijn misschien wel de clichés die er over Limburgers zijn, maar ik denk wel dat het een beetje klopt, en dat we daar wel wat trots op mogen zijn."

Zijn er nog andere clichés over Limburg, die misschien minder bekend zijn?

"Een idee dat dikwijls heerst is dat Limburg een boerengat is dat in het oosten ligt, waar niemand naar omkijkt. Je hebt daar bossen, iedereen is daar vriendelijk, en je hebt daar Bokrijk en zo, maar dat beeld is misschien niet helemaal juist. We hebben ook wel onze industrie en onderzoekscentra. Over Limburg heerst misschien het cliché dat het wat achterop loopt op de rest van Vlaanderen en dat is wel een beetje jammer. En het is ook jammer dat we er zelf zo hard in meegaan. Ik denk dat de Limburgse trots er iets meer mag zijn."

Fuck, mary, kill: Patje Krimson, Thibaut Courtois, of Matteo Simoni

(denkt lang na.)

De eerste vraag is dan natuurlijk voor wie je gay zou gaan.

"Ik denk dat ik dat wel voor Matteo Simoni zou doen, dus fuck Matteo Simoni. Marry dan, Thibaut Courtois, ik vind die nog wel een sympathieke gast eigenlijk. Patje Krimson is misschien wat te oud om nog mee te trouwen, dus kill die maar. Hij maakt wel leuke muziek, maar dat brengt ook nu niet zo veel bij, denk ik he."

Er zijn heel veel West-Vlaamse verenigingen en ook voor de andere provincies zijn er telkens verschillende, maar jullie zijn zo afgelegen, met maar één vereniging voor één provincie. Voelen jullie je ook zo in het Seniorenkonvent?

"Nee, eigenlijk niet. We hebben het SK ook opgericht, trouwens. De oprichter van het SK, Rick Wyckmans, heeft in 1931 eerst onze club opgericht en is dan enkele jaren later met het SK begonnen. Dat is wat ik erover weet. Dat heeft ook wat met de vernederlandsing van de UGent te maken. Die heeft eerst in Leuven gestudeerd en is dan naar Gent gekomen. Het was ook een beetje een collaborateur, denk ik. Maar daar weet ik het fijne niet van. Dat is zowat de duistere kant die er aanhangt. Dat was allemaal heel Vlaamsgezind in die tijd. Toen was de hele studentenbeweging een beetje daardoor gedragen, die indruk heb ik toch. Als stichtend lid zitten we nu dus nog steeds in het SK, wat wel leuk is.

Waarom moeten alle Limburgers bij Limburgia?

"Om toch wat die Limburgse trots uit te dragen in het Gentse studentenleven, want je verliest de link met je thuis nogal snel. We moeten dat misschien wat onderhouden. Dat Limburggevoel bestaat toch wel echt, hoor. Als er mensen zijn van Limburg die dit lezen, we zijn altijd op zoek naar nieuw leden. Dus sluit je aan, of kom eens een pintje drinken in de Confrater, je moet daarvoor nog geen lid willen zijn. We zijn altijd vriendelijk tegen iedereen."