Binnen enkele weken vindt het Eurovisiesongfestival voor de 108ste keer plaats, ditmaal in het UFO in Gent. Een paar duizend gelukkigen kunnen het spektakel op de eerste rij meemaken, maar ook de rest mag zich gelukkig prijzen, want vanaf dit jaar is er ook de mogelijkheid het evenement live mee te volgen via de VR(T)-bril.
Na het succes van de Fixkes op het vorige Eurovisiesongfestival, is het binnen enkele weken eindelijk aan ons mooie Gent om de volgende editie te hosten. Voor het eerst in de geschiedenis van de wedstrijd zullen hier enkel hologrammen optreden. Als gastland mag Vlaanderen twee acts sturen. De afvaardiging is een erg retro keuze. We gaan bijna honderd jaar terug in de tijd met Eddy Wally en Nicole en Hugo. Naar alle waarschijnlijkheid zal het hologram van The Voice of Europe een eigen versie van de Vlaamse Leeuw zingen. Er wordt zelfs gefluisterd dat hij zijn entrée in het UFO op een leeuw zal maken.
Retro en Walvisgeluiden
Ook andere deelnemende landen gingen de ouderwetse toer op. Eddy's grootste concurrent wordt de Franse Johnny Halliday met “Allumer le feu”. Voor Duitsland neemt Ingo ohne Flamingo met zijn vierde versie van hun klassieker “Saufen morgens, mittags, abends” deel. Het lijkt een interessante avond te worden. De organisatoren zijn van plan om in de toekomst ook dieren te laten deelnemen, omdat ze vinden dat iedereen een kans moet hebben in de showbizz. Verder zijn ze ervan overtuigd dat onderwatergeluiden en meer precies walvisgeluiden de muziek van de toekomst zal zijn. Vandaar ook dat Australië staat te popelen de act van Crocodile Kim te tonen. Hij brengt ons een ballad die het beste van K-Pop en walvisgeluiden met elkaar verment. Zoals ook de afgelopen 108 jaar het geval was, bestaan de overige acts voornamelijk uit ballads en mensen die dansen in gekke pakjes. Toeschouwers vanover de hele wereld zullen dit evenement volgen. Massaal spreken vrienden bij elkaar thuis af, om hun virtual reality brillen op te zetten en het concert aan de andere kant van de wereld bij te wonen.
Toen de Fixkes vorig jaar wonnen, zetten ze hun songs op Spotify, de streamingservice die intussen ook nieuwsitems aanbiedt. Er kwamen vele klachten omdat verschillende mensen vinden dat cultuur steeds elitairder wordt en ze niet bereid zijn om de hoge prijzen voor streaming te betalen. Het is intussen bewezen dat de bezuinigingsmaatregelen van de overheid op de cultuursector ook vreselijke gevolgen voor de muziekwereld hebben. De prijzen voor muzieklessen en concerten zijn bijvoorbeeld sterk gestegen. Enkel de elite kan zich een muzikale opleiding of een streamingabbonnement veroorloven.
Volgend jaar: Bewegingsmuziek?
Door deze hoge streamingsprijzen zal de jeugd net iets minder naar de songfestivalhits luisteren dit jaar. Steeds vaker componeren ze hun eigen muziek met sensoren die de bewegingen en de gedachten van mensen omzetten in klanken en muziek. Hun eigen creaties worden via een digitale chip achter het oor van de user opgeslagen en indien nodig afgespeeld. Als de user aan een bepaald melodie denkt, kan hij het volledige liedje horen. Zo weet u ook weer waar uw kind eigenlijk naar aan het luisteren is tijdens het eten. Maar dat is nog niet alles. Aanbieders van muziek hebben een software ontwikkeld, die de soorten emojis die users gebruiken, analyseert en registreert. Zo weet de software hoe het met de user gaat en kan de muziekkeuze direct aan zijn gemoedstoestand aangepast worden. Als de user bijvoorbeeld lang gewerkt heeft en daardoor uitgeput is, kiest de software muziek met een kalmerend effect. De app kan aan een smartwatch gekoppeld worden die de hartfrequentie van de user meet. Als hij sport, kiest de app automatisch voor muziek die vermoeidheid kan verminderen. Als de sporter zich te zwaar inspant, speelt de app oude songs zoals “Relax take it easy” van Mika. Zo is het leuk om te sporten. Bovendien past de muziekkeuze in e-cars zich aan het rijgedrag en de omgeving aan. Als een koppel rond Kerstmis op een met sneeuw bedekte straat rijdt, spelen klassiekers zoals “Perfect” van Ed Sheeran.
Er wordt gespeculeerd dat deze muzikale innovaties zich volgend jaar echter al een weg zullen banen naar de muziekwereld en dat muziek gecreëerd door bewegingssensoren al in de finale zou kunnen staan. Sommigen zien het zelfs als een mogelijkheid dat door Big Data verzameling er de avond voor de competitie zal gemeten worden hoe Europa en Australië zich collectief voelen en er zo zal worden ingeschat welk genre het zal halen die avond. De organisatie kijkt vol spanning naar mogelijkheden om deze ontwikkelingen aan banden te leggen. Verder zit ze ook met de handen in het haar terwijl ze zoekt naar mogelijkheden om dit werkelijk terug de wedstrijd van heel Europa te maken, zoals in de glorietijden van de jaren twintig en dertig. Toen werden stadia met tienduizenden mensen gevuld. Wordt dit een nieuw hoofdstuk voor een van de meest spectaculaire muziekwedstrijden ter wereld, of staan we hier op de rand van de teloorgang?
Reactie toevoegen