Identiteitsfraude

Ik citeer Het Laatste Nieuws, editie van maandag 12 november 2018:

“Gentse preses studeert niet eens aan unief, maar doet vijf jaar alsof”

Voorpaginanieuws! De trommels der verontwaardiging roffelen, de student is decadent, hij studeert niet en als hij al studeert, haalt hij zijn bachelor op vijf jaar en niet op drie. Straks doet hij nog alsof hij vijf jaar studeert en niet drie!

Straks doet hij nog alsof hij vijf jaar studeert en niet drie!

Wij waren van plan het verhaal over de stoute praeses in The Schamper Times (p. 15) te brengen. Toegegeven een rubriek over studentenvertegenwoordigers, maar waar anders moesten we het nieuws kwijt? Best wel lachen, praeses zijn en niet studeren, maar een rubriek met geroddel hebben we niet meer sinds onze Achterklap gesneuveld is. De stuvers hadden het dus met wat minder inkt moeten stellen. Bonus: toen we onze stuverrubriek - voorheen Le monde stuveresque - deze zomer wouden rebranden, hebben we even de naam Het Saaiste Nieuws overwogen. Nooit hadden we durven bevroeden hoe innig de band met Het Laatste Nieuws wel niet zou blijken.

Zou het ongenereus zijn van mij om te vermelden dat “Slechts helft studenten haalt binnen vijf jaar bachelordiploma” niet op de HLN-voorpagina is gekomen? Jazeker! Onze Chemicapraeses voorziet ons immers van een belangrijk argument pro de invoering van vingerafdrukken op identiteitskaarten. Die zou immers helpen in de strijd tegen identiteitsfraude. En dat willen we uiteraard niet, dat Chemicapraesides ons zomaar kunnen bedotten met hun identiteit. Een eenvoudig vingerafdrukje, en wanneer het scansysteem aan de ingang van de universiteitsgebouwen luid BIEP zegt, weten we allemaal wat voor stouterik onze Chemicapraeses wel niet is. En dan kunnen alle studenten weer rustig verdergaan met studeren, voor zij die het op drie jaar doen, en met drinken, voor zij die het op vijf jaar doen.