Frituur van wacht

Stadsbestuur introduceert noodlijn voor behoevende studenten

Al jaar en dag kan men in en rond de Overpoort tot vroeg in de ochtend terecht voor een ruim assortiment aan frieten en snacks. Helaas is dat niet altijd even evident doorheen de dag, en laat dat nu net het moment zijn waarop onze smaakpapillen het meest kritisch zijn. Tijd om actie te ondernemen.

Dat de Overpoortbuurt kampt met meerdere aanhoudende problemen als openbaar dronkenschap, vechtpartijen en wildplassen is voor niemand een geheim. Al deze zaken werden dan ook al uitvoerig besproken en een oplossing hiervoor werd op de lange baan geschoven. Een eerder nieuwe kwestie is het aantal negatieve reacties omtrent de ondoorzichtige communicatie van de vele frituren en snackbars. Klachten gaan vooral over het moeilijk vinden van openingsuren online, zeker van de minder moderne, doch kwalitatieve kebabzaken.

Daarnaast is die informatie ook allesbehalve gebundeld te vinden. Een doodsimpele app zou de oplossing kunnen bieden, maar dat is niet genoeg, vindt burgemeester Termont. “Als we iedereen mee willen krijgen in dit verhaal, dan moeten we rekening houden met de behoevenden zonder smartphone.” Hij introduceert dan ook meteen een noodlijn. Vanaf komende week kan iedereen op het gratis nummer 0900 789 456 terecht voor alle info die hij of zij nodig heeft. Het project, genaamd Frituur van wacht, werd uitgewerkt door een werkgroep van tien personen. Deze werd uiteraard met zeer grote nauwkeurigheid samengesteld. Voorzitter van de werkgroep werd vanzelfsprekend buitengewoon kenner van de Gentse frituren Stijn Baert. Daarnaast werden ook vijf studenten geselecteerd. Enkel studenten met meer dan zes lintjes mochten deelnemen aan de selectie, aangezien zij een veel grotere hoeveelheid Overpoortsnacks naar binnen werken dan lintjeslozen. Verder werden ze gevraagd een top vijf etablissementen te geven voor een snack naar keuze. “Op die manier selecteerden we studenten met totaal verschillende voorkeuren”, legt Baert uit. Samen met een diversiteitsverantwoordelijke, kwaliteitsmanager, directeur lokale economie en een HR-coach konden ze van start gaan.

De groep verzamelde alle informatie omtrent openingsuren, prijzen en menu’s en verwerkte deze tot verschillende ranglijsten. “Oorspronkelijk zou het slechts één lijst zijn en zou iedereen worden doorgestuurd volgens dezelfde volgorde. Hoe beter de frituur, hoe hoger in deze lijst. Helaas was ‘beter’ iets te moeilijk om eenduidig te definiëren”, legt voorzitter Baert uit. “Dit is een gevolg van een grootse discussie omtrent de keten Chitir Chicken.", aldus HR-coach Inge. Volgens diversiteitscoach Aline zou deze zeer hoog in de ranglijst moeten staan, aangezien al hun gerechten volledig halal zijn. Daar was directeur lokale economie Frederik-Jan het uiteraard niet mee eens, en ook de studenten verkozen elk etablissement waar ze Julientjes verkopen. Hierop volgend besloot kwaliteitsmanager Gerald dat verschillende ranglijsten de enige optie waren. “Wanneer u nu het nummer contacteert, kan u dan ook helemaal uitleggen waar u naar op zoek bent, en zal de vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn steeds kunnen beantwoorden welke zaak het meest aan uw noden voldoet”, besluit Aline tevreden.