The Schamper Times

Studentenvertegenwoordigers heb je in alle soorten en maten, maar één ding hebben ze gemeen: ze proberen er in allerhande commissies, raden en organen over te waken dat de belangen van iedere student behartigd worden. Quis custodiet ipsos custodes? Een tweewekelijkse update in het reilen en zeilen van onze stuvers.

Goed nieuws!

Goed nieuws voor wie zijn informatie graag van het internet haalt: er zijn wat nieuwe websites te bewonderen in het digitale landschap. De Gentse Studentenraad zorgde ervoor dat enkele facultaire studentenraden een nieuwe webstek kregen vanuit hun eigen framework. FRiS, StuFF, StuArt, StuRa en StuW zijn de gelukkigen die nu allemaal netjes uniform dezelfde look hebben aangenomen. Studeer je dus aan de Faculteit Ingenieurswetenschappen, Pharmaceutische Wetenschappen, Letteren en Wijsbegeerte, Politieke en Sociale wetenschappen of Wetenschappen? Dan kan je nu net zoals in de jaren 2000 je informatie van een website halen in plaats van op Facebook, zoals de meeste mensen. Voor enkele andere studentenraden is de Gentse Studentenraad volop in de weer. Een andere webstek is niet in opbouw, maar binnenkort in renovatie. Omdat de UGent naar het schijnt meer is dan studeren alleen, werd enkele jaren geleden www.durfdoen.be in het leven geroepen. Hier kan je extracurriculaire activiteiten naar believen uitkiezen. Omdat deze ondertussen een update kan gebruiken, steekt de Dienst Studentenactiviteiten binnenkort de handen uit de mouwen.

Meer goed nieuws!

Goed nieuws voor wie zijn mentale gezondheid graag op peil houdt! De Gentse Studentenraad gaf steun aan het project Start to Talk. Start to talk ontstond uit BeMSA, de Belgian Medical Students Association. Ze organiseren praatgroepen voor en door studenten. Alle studenten van de UGent en HoGent die zich niet goed in hun vel voelen zijn er welkom om hun verhaal te vertellen. Ze worden er ontvangen door moderatoren, die tevens studenten zijn die zich vrijwillig engageren voor het project. De praatsessies zijn gratis en één keer per maand. De volgende sessie vindt plaats 5 november om 19u30 in het Overkophuis, in de Drabstraat. Inschrijven kan via hun openbare Facebookgroep "Start To Talk". Op deze manier probeert het project tegemoet te komen aan het hoge risico op depressie onder studenten en het stigma dat op mentaal onwelbevinden rust.

goednieuws.mp4

Goed nieuws voor wie zijn informatie graag uit video's haalt! De Gentse Studentenraad en haar studentenvertegenwoordigers pleiten al een tijdje voor meer lesopnames. De Directie Onderwijsaangelegenheden zou graag niet alleen in lesopnames, maar ook in kennisclips investeren. Dat zijn filmpjes van drie tot vijf minuten, waarin je professor een stuk van de leerstof uitlegt. De Studentenraad staat hier echter kritisch tegenover. Waar lesopnames van nut zijn voor werkstudenten, GIT-studenten of pendelstudenten, maken kennisclips op dat vlak minder verschil. Lesopnames kunnen een vervanging zijn voor de les, maar kennisclips vormen er slechts een aanvulling op. Hoewel ze niet tegen kennisclips zijn, hopen ze dat de lesopnames niet uit het oog verloren zullen worden.