Student Kick-Off 2018

Winnaars Student Rock Rally aan het woord

Naast massaal veel studenten, een rijkelijk stromende hoeveelheid bier en een ongetwijfeld aanzienlijk aantal katers, zorgde de Student Kick-Off ook dit jaar voor de gepaste muziek. Zo gaven onder andere Mermaid en Yokan het beste van zichzelf bij de stralende namiddagzon.

Mermaid

Mermaid biedt je dromerige en tegelijk passioneel warme pop aan. Toegankelijk en toch voer voor de meerwaardezoeker. Een snelle kennismaking volgde op de Student Kick-Off.

Hoe zouden jullie jullie muziek omschrijven?

Lotte: "Mermy, altijd mermy music."

Wat bedoel je daar precies mee?

Lotte: "Dat omvat glitterende muziek, zoals water en golven. Een beetje zwoel, dansbaar. Zo zachte, fluwelen dingen. Ik vind een mermaid gewoon een leuk wezen, vandaar de naam."

Hoe lang zijn jullie al bezig als groep?

Lotte: "Twee jaar en een half, zoiets. Eerst was het enkel Eno, Ruben, Robbe en ik. Dan later Hanne, maar echt niet zo veel later. En dan Jérôme."

Hanne: "We misten nog iets."

Robbe: "Een smile op het podium (iedereen lacht)."

Hanne: "Nu is het compleet."

Hoe is het exact begonnen? Wat was eigenlijk het idee?

Lotte: "Ik had eigen nummers die ik wou brengen. Ik ben dan op zoek gegaan naar hoe ik mezelf zo goed mogelijk kon uitdrukken. Dat is gegroeid met meer mensen die helpen aan mijn nummers en werken aan het concept, en nu zijn we tot dit gekomen."

Zit er een filosofie achter de teksten? Reflecteert de tekst en de vibe ook hoe je in het leven staat?

Lotte: "Ja, ik denk van wel. Alles wat ik niet kan zeggen en doen in het normale leven, kan ik in die nummers steken. Dingen zoals dromen, die niet echt kunnen, maar wel echt voelen."

Hoe was jullie tour in Frankrijk?

Lotte: "Het was een akoestische tour, enkel met mij en Robbe."

Robbe: "Het was een uitdaging om de nummers eens 'uit te kleden' eigenlijk. Ze omzetten naar één gitaar en zang. Het is eigenlijk wel goed gegaan, hé?"

Lotte: "Ja, en ander publiek."

Robbe: "Super gezellig."

"Alles wat ik niet kan zeggen en doen in het normale leven, kan ik in die nummers steken" - Lotte

Hanne: "Ze waren ons eigenlijk gewoon beu (lacht)."

Geen sappige tourverhalen?

Lotte: "Nee, want wij zijn echt zoals broer en zus, echt saai (iedereen lacht). Er is niets gebeurd eigenlijk, hé?"

Robbe: "Je hebt wel frieten in ossenvet gegeten."

Lotte: "Dat is echt mega-erg, ik ben vegan (iedereen lacht) en ze hadden mij frieten in ossenvet gegeven! Massa’s erg, ik wist dat niet, maar ik heb er wel een beetje van gegeten."

Robbe: "Dat is het sappigste, denk ik."

Hoe zien jullie de toekomst?

Lotte: "Dat is een moeilijke vraag. Ik denk dat we dat momenteel echt aan het uitzoeken zijn. Dat dit wat een kantelmoment is."

Wat zijn jullie ambities?

Lotte: "Ik denk dat we allemaal supergraag spelen en optreden. Dat is gewoon het leukste, dat mag zoveel mogelijk, als het kan."

Hanne: "Boek ons."

Lotte: "Ja, we zijn ook op zoek naar boekingen, eigenlijk. En een manager. Dusja, zet dat maar in jullie blad (lacht)."

Yokan

Ambitieuze elektropop met leuke twistslagen. Onder de vleugels van hun getalenteerde zanger weten ze als geen ander een aanstekelijke song te creëeren.

Hoe vonden jullie het optreden vandaag?

Tibor: "Leuk, we hebben ons geamuseerd! We hadden nog nooit op zo’n groot podium gestaan."

Jasper: "Het nieuwe was enorm spannend voor iedereen. Normaal moeten wij alles opstellen en zelf meesleuren en nu waren er mensen om onze versterkers aan te sluiten. Dat was wel iets nieuws dat naar meer smaakt!"

Tot voor kort heette jullie band 'Jay and the Coffee'. Vanwaar de naamsverandering en wat betekent jullie nieuwe naam?

Lukas: "De naam Jay and the Coffee is al zeer lang geleden verzonnen, toen we echt nog nergens stonden. Ondertussen zijn wij als band, onze muziek en onze visie op muziek heel erg veranderd. Die flauwe naam vonden we daar echt niet meer bijpassen. Onze nieuwe naam is dan Yokan geworden, wat een soort Japans dessert is, gemaakt van gelatine, en het ziet er echt afschuwelijk uit (lacht)."

Tibor: "Het is blijkbaar wel heel lekker!"

Lukas: "Is dat zo? Ik weet het niet, ik heb het nog nooit gegeten, maar ik wil het eigenlijk wel echt graag eens eten."

Volgens onze research betekent ‘Yokan’ in het Japans ‘voorgevoel’, maar dat wisten jullie dan niet?

(algemeen gelach)

Jasper: "Ola, nu hebben we een nieuwe uitleg!"

En hebben jullie voorgevoelens over de toekomst van jullie band?

Lukas: "Voorgevoelens niet echt, maar we hopen wel om op de grootste podia te staan, nog veel te mogen groeien en te mogen blijven bestaan als vrienden en als band."

Hoe zouden jullie jullie muziek omschrijven?

Simon: "Een mix van verschillende soorten stijlen, maar vooral popmuziek. We proberen ook onze eigen visie op muziek er in te steken. Op die manier is het niet gewoon commerciële popmuziek, maar zit er ook een soort van ziel in de muziek die we maken."

We hopen om op de grootste podia te staan, nog veel te mogen groeien en te mogen blijven bestaan als vrienden en als band

Jullie hebben net een nieuwe single uitgebracht. Wat hopen jullie dat die gaat teweegbrengen?

Lukas: "Wel, onze vorige single, die nog onder onze vorige naam is uitgebracht, had onverwachts een gigantisch succes op Spotify."

Tibor: "We zaten aan een stuk of 55.000 streams, maar slechts een heel klein deel vanuit België. Ze kwamen vooral uit Turkije, Frankrijk, Polen en Duitsland."

Lukas: "Mensen die ons nooit live gaan zien (lacht)."

Tibor: "Door een of andere reden is dat nummer in de release radar en discover weekly terechtgekomen van Spotify."

Lukas: "Nu hopen we dat deze single dat een beetje zou kunnen evenaren. We hebben wel een gevoel dat deze single in Gent al iets meer in de belangstelling is gekomen. We hopen dat die belangstelling nog wat groeit. Mocht het bij radio’s terechtkomen zou dat zeer mooi zijn, maar we zien wel."

Tibor: "We krijgen nu airplay op Urgent.fm, dus dat is al zeer fijn."