Wetenschapskort

So you think you can judge

Hoe vaker we oordelen over iets, hoe minder kritisch we dat doen. Zo luidt de conclusie van Amerikaanse onderzoekers van de universiteit van Virginia. Ze vergeleken de quoteringen van drie juryleden uit twintig seizoenen 'Dancing with the Stars'. Die werden steeds lovender, hoewel de kwaliteit van de dansers niet steeg. De routine is de schuldige: hoe meer we recenseren, hoe beter we erin worden. Onbewust schrijven we een eenvoudige beoordeling vervolgens toe aan een hogere kwaliteit. Omgekeerd resulteert een moeilijk evaluatieproces vaker in een buis. Hoewel het waargenomen effect relatief klein is, kan het geen kwaad om het zekere voor het onzekere te nemen. Als het even kan, stel je je presentaties het best uit naar het einde van het academiejaar. Met enig geluk heeft de prof het beoordelen tegen dan zo goed in de vingers dat hij je er door laat.

Moordlustige gans

In de wereld van de paleontologie moet je steeds op je tellen letten. Er circuleren een hele hoop nepskeletten op de zwarte markt die het resultaat zijn van creatief knip- en plakwerk. Chimaera's worden die in de vaktaal genoemd, naar de mythologische kruising tussen leeuw, geit en slang. Ook de Halszkaraptor escuilliei werd lang beschouwd als een chimaera, en een amateuristische nog wel. Het dier in kwestie wordt geadverteerd als dinosaurus, maar ziet eruit als een gans met vinnen, een staart en messcherpe klauwen. Italiaanse paleontologen toonden recent echter aan dat het skelet authentiek is. Dat deden ze op basis van synchotronische röntgen-microtomografie - een erg lange term, dus de bevindingen lijken vrij betrouwbaar. De vreemde dino zou een carnivoor zijn geweest die zowel in het water als op het land uit de voeten kon.

Pale blue dot

Weinig ruimtesondes spreken zo tot de verbeelding als Voyager 1. De reiziger werd in 1977 samen met zijn broertje Voyager 2 op een ‘Grand Tour’ langs de buitenste planeten van het zonnestelsel gestuurd. In 1990 nam de ruimtesonde de verste foto van de aarde ooit. Het familieportret, waarop onze blauwe bol samen met zes andere planeten van het zonnestelsel verbleekt ten opzichte van de allesopslorpende leegte, werd op slag wereldberoemd. Helaas, er zijn kapers op de kust: NASA heeft plannen om hun nieuwe wonderkind New Horizons het record te laten breken. Het overmoedige jonkie – het heeft 9/11 niet eens meegemaakt – zal begin 2019 kiekjes van de aarde maken die nog 50 miljoen kilometer verder weg zijn dan die van Voyager 1. Als alles tenminste goed gaat, want foto’s nemen in de ruimte is aartsmoeilijk: iets te veel naar de zon gekeerd, en de camera gaat stuk.