Wetenschapskort

We gaan naar de maan!

Op 11 december heeft president Trump een nieuwe Space Policy Directive getekend waarmee hij heeft vastgelegd dat de NASA opnieuw mensen naar de maan moet sturen. Dat deed hij op aanbeveling van het recent opgerichte National Space Council. Daarmee wijkt Trump af van de richtlijnen van president Obama die de ruimtevaartorganisatie had opgedragen alle pijlen en raketten op Mars te richten. In eerste instantie zal onze aanwezigheid op de maan gebruikt worden om nieuwe technologieën te testen die leven op Mars mogelijk zullen maken. Uiteindelijk zal de maan dienen als tussenstop voor astronauten op weg naar Mars en verder. De NASA mag hiervoor samenwerken met ruimtevaartorganisaties van andere naties, zoals Rusland en China. Ook commerciële bedrijven zoals SpaceX of Blue Origin zullen bij het project betrokken worden. En onthoud: als je mee wil, er is plaats genoeg, we blijven weg tot morgenvroeg!

Galoperende kakkerlakken

Een team zoölogen van de Universiteit van Keulen heeft ontdekt dat de kakkerlak en enkele andere insecten hun gang aanpassen aan hun snelheid. De onderzoekers vergelijken het met een paard dat van draf overgaat naar galop. De aangepaste gang minimaliseert de moeite die het zenuwstelsel moet doen om de kakkerlak stabiel te houden en zorgt er tevens voor dat de insecten zich veel efficiënter kunnen voortbewegen. Deze ontdekking kan ook praktisch toegepast worden bij het optimaliseren van bewegingen van robots. Vooral de efficiëntie van de galoperende kakkerlak kan in die branche voor vooruitgang zorgen, en wel in het energieverbruik van robots die jou willen elimineren in het kader van de uitroeiing van de mensheid. Leve de vooruitgang!

Vapers beware

Net wanneer je dacht dat de e-sigaret én cool én de gezonde keuze was, is daar de wetenschap met haar objectieve onderzoek en harde feiten. Een onderzoek aan de universiteit van Pittsburgh heeft aangetoond dat vapende jongeren die voordien nooit hadden gerookt vier keer meer kans hebben om binnen de achttien maanden hun e-sigaret in te ruilen voor de niet-virtuele variant. Meer onderzoek is nodig naar de precieze reden van die verhoogde kans, maar volgens de wetenschappers liggen er verschillende factoren aan de basis. Zo zou de zoete e-sigaret een laagdrempelige opstap kunnen zijn naar zwaardere tabak. Verder zorgt het ding ook voor de opbouw van een nicotineverslaving, waardoor de gebruikers na verloop van tijd op zoek gaan naar hogere concentraties nicotine die ze dan vinden in de traditionele stinkstok. Bah.