Proffen op Zondag: Guido Van Huylenbroeck & Maria Ana Marques

Voor de Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen halen we decaan en directeur internationalisering Guido Van Huylenbroeck erbij. Of beter gezegd: zijn wederhelft Maria Ana Marques, die erin slaagt hun woonst elk jaar weer betoverend in te kleden met een pittoresk kerstdiorama.

Guido

Hoe bent u begonnen met (kerst)figuren te verzamelen?

Ik ben Portugees van afkomst, en in Portugal is het traditie om een kerststal met landschap op te zetten: met de geboortestal, herders en koningen, maar eveneens kastelen, huizen en molens. Toen de kinderen nog klein waren, was het een familiegebeuren om de kerststal samen te stellen. Ondertussen is mijn man al 30 jaar bezig met internationale samenwerkingen. Wanneer hij naar het buitenland trekt, ontvangt hij vaak geschenken, want mensen geven graag een souvenir van hun land. In 2005 kregen we een aantal figuurtjes die absoluut niets te maken hadden met de kerststal, namelijk figuren uit Zuid-Afrika, Ecuador en China. Toen wou ik eens iets anders doen, en heb ik in het landschap, dat normaal gezien veel kleiner is, een Afrikaans en Zuid-Amerikaans dorp geplaatst. Het jaar nadien groeide het landschap aan met Azië.

"Vaak brengen bezoekers kerststukken mee, waardoor ik er intussen meer dan 10.000 bezit"

In die tijd begon mijn zoon zijn vriendjes mee naar huis te nemen. Zo passeerden de school,  de scouts en de sportclub. Ik vond dat eigenlijk best aangenaam. Nadien brachten die kinderen ook hun grootouders mee (om naar de kerststallen te kijken, red.). Op een bepaald moment - het was toen 2011 - kregen we in december doorlopend bezoekers over de vloer. Dat was zeer plezierig, maar wij konden onze taken simpelweg niet meer uitvoeren. Sindsien organiseren we opendeurdagen, waar iedereen steeds welkom is en de bezoekers elkaar kunnen leren kennen. Vaak brengen ze kerststukken voor me mee, waardoor ik er intussen meer dan 10.000 bezit. Aangezien dat er al zeer veel zijn, krijgen bezoekers nu de kans om in de plaats daarvan een vrije bijdrage te schenken aan een goed doel.

"Onze verzameling is een samenvatting van Guido's werk met buitenlandse studenten geworden"

Ook steeds wanneer we mensen ontvangen thuis, brengen ze iets mee uit hun land. Zo is onze verzameling een samenvatting van Guido’s werk met buitenlandse studenten geworden. Overigens zijn zij ook altijd tevreden een stuk uit hun land terug te kunnen vinden. Het draagt bij tot de menselijke contacten, die een belangrijk element vormen voor dialoog, vrede en wederzijds begrip. De christelijke boodschap is dan ook dat Christus voor de hele wereld komt.

Stelt u alleen thuis tentoon?

Ik heb in 2015 en 2016 tentoonstellingen in de Sint-Baafskathedraal georganiseerd, maar dat was zeer veel werk. Het vervoer was een nachtmerrie, want de opstelling was toen wel tien meter lang. Thuis duurt het daarentegen maar 30 uren om alles op te stellen. De klassieke kerststal bevindt zich doorgaans centraal, maar de compositie verschilt van jaar tot jaar. Als ik thuis tentoonstel, experimenteer ik altijd.

Verzamelt u alle landen?

Ik heb poppen uit de 60 landen waar Guido contacten heeft of zaken heeft gerealiseerd. Het is desondanks niet mijn doel om figuren uit álle landen te bezitten.Wel is bijna heel Europa vertegenwoordigd, en zijn alle continenten aanwezig. Alles is spontaan ontstaan.

Wat geeft u het meeste voldoening?

De mensen samenbrengen. Je organiseert immers geen tentoonstelling als er geen publiek is.