Achterklap

Dienst maffiapraktijken

Voor eeuwig slachtoffer Dienst Studentenactiviteiten is het weer van dat: vandalisme! Ditmaal moest een vuilnisbak buiten het ontgelden, het arme ding werd helemaal gedeukt achtergelaten. Daarnaast werd de statafel die aan de uitgang staat voor de lol omgedraaid. Makkelijk terug te draaien, zeg je? De omgekeerde tafel was, geheel maffiagewijs, verzwaard met een betonblok. Van de daders geen spoor. Om dergelijke praktijken in het vervolg makkelijker te kunnen bestraffen is de DSA aan het kijken welke verdere maatregelen genomen kunnen worden.

Simonny Corleone

Naar goede gewoonte vond ook dit semester onze Schamperquiz plaats. Winnaars waren de Nine Inch Males, die vorige editie ook al met de eerste prijs - een etentje in Club Het Pand - gingen lopen. De tweede plaats was voor de Jean-Jacques De Gucht Jugend. Fun fact: op de lustrumquiz van studentenvereniging Veto, die twee dagen na onze quiz plaatsvond, ging de Jugend ook met de tweede plaats lopen. Eeuwige tweede Natalia is er niets bij! Deze editie was tevens de laatste editie gepresenteerd door (toch niet zo?) vaste waarde Kwismeester Simon. Volgende keer verruilt hij de microfoon voor een balpen en zal hij zelf de quizzers vervoegen.

An eredoctoraat you can't refuse

Op 23 maart viert de UGent haar Dies Natalis, wat meestal gepaard gaat met het uitreiken van enkele institutionele eredoctoraten. Dit jaar is de Senegalese auteur Fatou Diome een van de gelukkigen. Haar naam doet misschien een belletje rinkelen bij hen die aanwezig waren op Manifiesta deze zomer: tijdens het centraal moment gaf Diome een vurige speech. De universiteit stelt dan ook dat dit eredoctoraat een sterk maatschappelijk signaal uitstuurt: "De thema's die de schrijfster in haar werk aansnijdt (postkolonialisme, vluchtelingen, de plaats van de vrouw in de samenleving, een zoektocht naar een meervoudige en gelaagde identiteit, racisme en nationalisme, de rol van Europa in de wereld, migrantenproblematiek) sluiten aan bij de bezorgdheden en de vraagstellingen van een universiteit die voeling heeft met de wereld van de 21e eeuw."