"Natuurlijk moet je geen appel imiteren"

De zin en onzin van artistieke ingangsproeven

Het is april. Januari bracht zes buizen. Je hebt geen betere hoop voor juni. Misschien moet je toch eens kijken hoe je binnengeraakt in die kunstopleiding waar je al enkele jaren stiekem over droomt. Sorry, mama. The art life chose me.

Leontien Allemeersch KASK Drama

 

KASK / Mode

Om Mode te kunnen studeren aan het KASK moet je op voorhand een motivatiebrief insturen en enkele vragen beantwoorden die peilen naar je inzicht in kunst en mode. De proef zelf is opgesplitst in twee dagen en verschillende onderdelen: op dag één moet je tekenen in zwart-wit en je portfolio tonen aan een jury. Dag twee houdt tekenen en ontwerpen in, en ook de grootste opdracht: drie hemden draperen en vertellen wat de filosofie is achter je ontwerp. Linde Vandecruys uit het eerste jaar geeft nog een paar tips: “Je hebt geen tekenachtergrond nodig om erdoor te geraken, dus laat je daar niet door afschrikken. Het is daarnaast beter om goed werk te tonen in plaats van veel werk.”

Koninklijk Conservatorium / Uitvoerende Muziek

Aziz vertelt ons over zijn ingangsproef. Hij geraakte er niet door, maar wil toch vertellen hoe het in zijn werk ging. Er zijn drie luiken: theorie, praktijk en motivatiebrief. Die laatste stelt niet veel voor, want dat is niet bepalend voor hun oordeel. Theorie is basis qua niveau: enkele vragen over ritme, harmonie, melodie, en bladmuziek. Praktijk is het belangrijkste: de jury kijkt naar techniek en hoeveel variatie je kan tonen in je virtuositeit. Het is meer dan een muzikaal gevoel tentoonspreiden. “Je hebt wel veel voorkennis nodig om binnen te geraken en je moet excelleren in je instrument: ze kunnen maar een handvol mensen per jaar toelaten en ze nemen enkel de top. Het voelt fout aan, maar op zo’n moment moet je op een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk show geven. Als muzikant voelt dat verkeerd aan, maar dat is uiteindelijk wat ze willen.”

KASK / Drama

“Verhalen dat je voeten moet aflikken, uit de kleren moet gaan, iedereen moet binnendraaien met (of zonder) een hartslag, dat is allemaal niet waar. Je beslist veel zelf en wordt nergens toe gedwongen.” Zo getuigt Martha Balthazar, eerstejaars Drama. De eerste ronde duurt niet lang: je brengt een eigen performance van ongeveer vijf minuten, om een inkijk te geven in jouw verbeeldingswereld en je vaardigheid. Dat kan met een stukje tekst - bestaande of zelf geschreven - of met enkel beweging. Verder moet je twee teksten vanbuiten leren, waar je dan regieaanwijzingen bij krijgt. Als je daarin slaagt, moet je een vragenblad invullen waarop jouw motivatiegesprek in ronde twee wordt gebaseerd: Wat heb je al gedaan? Wat betekent kunst voor jou? Wat heeft jou gechoqueerd bij nieuwsfeiten in de actualiteit? De tweede ronde duurt de hele dag. Je ondergaat een stemtest, een motivatiegesprek en een improvisatieoefening met tekst en dans. “Praat met iemand die het al gedaan heeft ter voorbereiding, dan weet je al een beetje wat je kan verwachten en met welk gevoel je er naartoe kan gaan. Al zal het altijd anders zijn dan je had verwacht. Amuseer je, dat voelt de jury ook. Bedenk voor jezelf op voorhand waarom je dit doet en wat je kan, zodat je je niet uit je lood laat slaan. Het valt allemaal heel goed mee.”

RITCS / Audiovisuele Kunsten

Gent beu geraken, het klinkt onaannemelijk, maar het kan gebeuren. In dat geval verwelkomt Brussel je met open armen. In deze charmante grootstad kan je Audiovisuele Kunsten studeren, wat documentaire, fictiefilm, televisie en scenarioschrijven inhoudt. De ingangsproef is gespreid over twee dagen: de eerste dag krijg je een vragenlijst om in te vullen en een foto-opdracht die te maken heeft met Brussel, de tweede dag worden beide besproken samen met een op voorhand gemaakt filmpje, portfolio, essay en motivatiebrief. Chelsea zit in haar eerste jaar en vertelt hoe zij het filmpje het moeilijkste vond. “Wanneer je je inschrijft voor de toelatingsproef krijg je enkele thema’s waarrond je je filmpje kan maken. Zo zonder voorkennis opnames organiseren, schieten en monteren vond ik niet evident. Gelukkig kijken ze niet naar de technische fouten, maar probeert de jury te zien of je visueel talent hebt. Uiteindelijk valt de proef wel mee en is iedereen aardig. Ik had op de een of andere manier verwacht dat het meedogenloos zou zijn, maar dat was helemaal niet aan de orde.”

KASK & Sint-Lukas / Schilderkunst

Kore Hermans zit momenteel in haar tweede jaar schilderkunst aan het KASK, maar deed ook een ingangsproef aan Sint-Lukas. Bij het KASK moet er weinig op voorhand gebeuren en gaat alles door op drie dagen. Dag één brengt een theoretische proef met tien actuavragen, aangevuld met open vragen die peilen naar je mening - bijvoorbeeld over een boekfragment of gedicht - en enkele persoonlijke vragen. Hoe sneller je klaar bent met deze theoretische ronde, hoe sneller je naar de jury’s mag gaan voor de tekenproef. Als je echt helemaal bij de eersten indient, kan het zijn dat je er al na één dag van af bent. Maar vaak zijn het toch drie dagen waarop nog een tekenproef, een gesprek met een tienkoppige jury en een mondelinge verdediging van het portfolio en de tekenproef op het programma staan. Bij Sint-Lukas moet je op voorhand een motivatiebrief en portfolio insturen en op de enige proefdag maak je als opdracht tien beelden, waarvan drie gebaseerd op bestaand werk. De jury bestaat daar maar uit twee leden en bespreekt dan je portfolio en opdracht. Bij Sint Lukas doe je ingangsexamen voor meteen alle beeldende richtingen. Zo kan het zijn dat jij liever schilderkunst wil studeren, maar dat ze je toch aanraden om fotografie te kiezen.  “Er werd verteld dat Sint-Lukas iedereen doorlaat en KASK moeilijker is om binnen te geraken, maar ik vond het ingangsexamen aan KASK veel aangenamer. Het is beter georganiseerd, persoonlijker en er zijn meer juryleden dan bij Sint-Lukas, dus het voelt ook gewoon eerlijker aan.”

0
Gemiddeld: 5 (1 stem)

Reactie toevoegen