Wetenschapskort

Aliens onder de aardkorst

Na een recente ontdekking van een groep wetenschappers werd eens te meer duidelijk dat we niet per se omhoog hoeven te kijken om buitenaardse levensvormen te ontdekken. Diep onder de aardkorst zit namelijk ook heel wat interessants. De wetenschappers ontdekten microbiële levensvormen in opgeborreld water in een grot in Noord-Ontario in Canada. Dat water zat al meer dan 2,7 miljard jaar lang afgesloten onder de grond, ver weg van zonlicht, zuurstof of andere levensvormen. De organismen ontwikkelden er een eigen ecosysteem om er te overleven op water, zwavel en enkele radioactieve elementen. De kans is dan ook groot dat dit fenomeen zich niet alleen op aarde voordoet, maar ook op andere planeten. En dat maakt het natuurlijk een pak interessanter.

Een diamanten USB-stick

Een volgende episode in de zoektocht naar méér opslag op minder ruimte. Na DNA of atomen is nu diamant aan de beurt. Wetenschappers van het City College of New York hebben een manier gevonden om data op te slaan in artificieel gekweekte diamanten. Ze doen dit door gebruik te maken van een foutje in de atoomstructuur van de diamanten. De structuren vertonen gaten die normaal gevuld moeten zijn met een koolstofatoom. De gaten vullen zich in plaats daarvan met negatieve elektronen. De wetenschappers hebben ontdekt dat wanneer deze elektronen met lasers geraakt worden er zich een neutrale lading vormt. Zo kunnen ze per gat in de structuur een nul of één opslaan. Neutrale lading is bijvoorbeeld nul en negatieve lading één. En dat is de basis voor eender welk opslagmedium. Missie geslaagd dus!

Muggen met muggen bestreiden

Muggen verspreiden veel tropische ziektes. Eén daarvan is dengue-koorts. Jaarlijks worden er tot 390 miljoen mensen geïnfecteerd met dit virus en belandt 25% van de besmette personen in het ziekenhuis. Het stadsbestuur van het Braziliaanse Piracicaba wil daar iets aan veranderen. Vuur moet je met vuur bestrijden, dus muggen ook met muggen. Meer bepaald met genetisch gemodificeerde muggen. De genen van deze muggen zijn aangepast waardoor hun levensduur drastisch ingekort wordt. Wetenschappers hebben miljoenen muggen gekweekt die ze zullen loslaten om ze te laten voortplanten met de muggen die het dengue-virus dragen. De nakomelingen van dat paar zullen het genetische defect van de gemodificeerde muggen ook dragen waardoor de muggen die het dengue-virus verspreiden snel zullen uitsterven. Alweer missie geslaagd!

0