Misdaadgolf aan UGent: laptops, rugzakken en fietsen van studenten gestolen

UGent roept op tot waakzaamheid

True-crimeliefhebbers van UGent beleven hoogdagen. Een misdaadgolf overspoelt de stad en de dieven lijken uiterst professioneel te werk te gaan. De universiteit en de Gentse Studentenraad roepen op tot waakzaamheid.

Op 16 november verdwenen vijf laptops van studenten uit de faculteitsbibliotheek in campus Tweekerken. In de studiezaal waren toen getuigen aanwezig, maar die deden niets. UGent-personeel en de Gentse Studentenraad (GSR) riepen daarom op om niet te aarzelen en actie te ondernemen wanneer je iets verdachts ziet. Dat lijkt de dieven nog niet afgeschrikt te hebben, want verscheidene meldingen liepen sindsdien nog binnen.

Crime scene: De Brug

Ook in studentenrestaurant De Brug zijn studenten niet langer veilig. Eén student werd bestolen terwijl hij met acht vrienden samen aan tafel zat. Zijn rugzak werd ondanks hun aanwezigheid weggegrist. Hij had de rugzak nooit onbewaakt achtergelaten, zoals de studenten in de faculteitsbibliotheek van Tweekerken dat wel gedaan hadden. De rugzak stond gewoon naast zijn stoel.

De dieven lijken vaste methodes te hanteren. Dat vermoeden wordt alleen maar bevestigd door wat de student nadien meemaakte. Het restopersoneel van De Brug raadde hem aan om zijn spullen op het Sint-Pietersplein te zoeken, want daar hadden bestolen studenten volgens hen al eerder hun rugzakken teruggevonden – helaas in lege toestand. De onfortuinlijke bestolen student trof hetzelfde lot.

De daders lijken te weten waar ze mee bezig zijn en kiezen hun doelwitten zorgvuldig uit. Zo slaan ze vaak toe tijdens de spitsuren in De Brug, zoals de middagpauze en rond de drukste momenten 's avonds, en hebben ze het vaak gemunt op mensen die even een sanitaire stop maken.

Crime scene: Campus Aula

Diefstallen plegen aan de campus waar advocaten worden opgeleid: het klinkt als het slechtste businessplan aller tijden. Toch besloten dieven het er vorige week op te wagen. Op klaarlichte dag werden er enkele fietsen met een slijpschijf gestolen. 's Avonds zaten de dieven ook niet stil, vertelt Andreas Schelfhout, voorzitter van de facultaire studentenraad StuReC: "Na onze algemene vergadering is de fiets van een van onze bestuursleden gestolen."

Bestolen studenten kunnen het permanentiecentrum van UGent contacteren (09 264 88 88). De universiteit roept slachtoffers ook op om aangifte te doen bij de politie. De GSR vraagt eveneens om de ogen open te houden: "Treed assertief op als je dergelijke incidenten ziet gebeuren, bijvoorbeeld, wanneer je vreemde types die de ruimte in de gaten houden of bestuderen aantreft, of wanneer je iemand de laptop van een medestudent ziet meenemen." Een eenvoudige vraag als 'Kan ik u helpen?' kan daarbij al veel doen, zo stelt de GSR.