Lezersbrief: Filip Dewinter aan de faculteit Recht & Criminologie: een verklaring door de facultaire diversiteitscommissie

Deze lezersbrief komt vanwege de facultaire diversiteitscommissie van de faculteit Recht & Criminologie.

Op 1 december 2022 zal Filip Dewinter aan UGent zijn boek 'Omvolking' voorstellen op uitnodiging van studentenvereniging KVHV (Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond). Het staat buiten kijf dat de lezing haaks staat op de waarden die de universiteit uitdraagt via haar missieverklaring, de anti-discriminatieverklaring, de gedragscode en het diversiteitsbeleid. Hoe is het mogelijk dat de universiteit, ook na de veroordeling van Jeff Hoeyberghs, nog steeds geen structurele maatregelen heeft genomen om te verhinderen dat dergelijke activiteiten in haar gebouwen plaatsvinden?

Als leden van de diversiteitscommissie van de faculteit Recht & Criminologie sluiten we ons aan bij de kritieken die tegen de organisatie van de lezing zijn gerezen. De zogenaamde omvolkingstheorie is ingebed in structureel racisme, zoals verschillende UGent-collega's en -studenten al eerder schreven. Het actief verspreiden van deze gevaarlijke complottheorie draagt bij tot racistische haat en geweld, de ontmenselijking van personen met een migratieachtergrond en de toename van islamofobie in onze samenleving.

Wanneer dergelijke theorie wordt verspreid in een universitaire omgeving, draagt dit bij tot de onveiligheid die sommige studenten en personeelsleden, met en zonder migratieachtergrond, nu al aan UGent ervaren. Als diversiteitscommissie erkennen we dat velen in de UGent-gemeenschap zich niet steeds ten volle verbonden voelen met de universiteit.

Daarom zetten we in op de versterking van inclusiviteit van het onderwijs aan de hand van diverse initiatieven, waaronder een onderwijsinnovatieproject om het onderwijs aan de faculteit meer diversiteitssensitief te maken. We moeten onze studenten wapenen tegen de gevaren van de racistische omvolkingstheorie en de normalisering van extreemrechts. Wij zetten onze initiatieven voort om de faculteit inclusiever te maken, zodat elke student en elk personeelslid zich veilig en erkend voelt.

Bovenstaande brief wordt gesteund door verscheidene leden van het UGent-personeel:

De diversiteitscommissie van faculteit Rechten & Criminologie: Laurien Beelaert, Marie Botman, Mathilde Brackx, Pieter Cannoot (facultaire diversiteitscoördinator), An Cliquet, Charlotte De Kock (voorzitter diversiteitscommissie), Ellen Desmet, Purdey Devisscher, Luc Lammens, Ruwadzano Patience Makumbe, Andreas Schelfhout, Sen Van den Broeck, Jinske Verhellen, Ciska Wittouck.

De diversiteitscoördinatoren van de faculteiten Wetenschappen, Letteren & Wijsbegeerte, Psychologie & Pedagogische Wetenschappen, Diergeneeskunde, Geneeskunde & Gezondheidswetenschappen, Economie & Bedrijfskunde: Mieke Verbeken, Wendelien Vantieghem, Elisabeth De Schauwer, Ward De Spiegelaere, Dimitri Beeckman, Stéphanie De Maesschalk, Ilse Ruyssen.

Personeelsleden van de faculteit Recht & Criminologie: Kristien Ballegeer, Soline Ballet, Amanti Baru Olani, Isabelle Bambust, Eva Blomme, Diederik Bruloot, Liselot Casteleyn, Argyro Chatzinikolaou, Laura Cools, Giselle Corradi, Allesandra Cuppini, Geertrui Daem, Alexander De Becker, Willem Debeuckelaere, Tom Decorte, Tinneke Degraeuwe, Marie-Benedicte  Dembour, Marjolein Depau, Inger De Wilde, Sophia De Serrano, Steven Debbaut, Brecht Deschutter, Lien Dorme, Maxime Dupan, Joke Geeraerts, Charlotte Goethals, Inge Govaere, Ayse Güdück, Brigitte Herremans, Febe Inghelbrecht, Sarah Kerremans, Nina Kolowratnik-Pointl, Erik Krijnen, Sara Lembrechts, Matilde Meertens, Benjamin Meeusen, Floris Mertens, Ingrida Milkaité, Tobias Mortier, Abdullah Örengül, Marthe Ongenaert, Aline Pouille, Lucas Rabaey, Lore Roels, Dries Ronsse, Tom Ruys, Evelyn Schapansky, Sarah Schoentjes, Nele Schuldt, Anne-Katrin Speck, Reinhard Steennot, Anse Stevens, Rein Struyve, Lien Stolle, Roos-Marie van den Bogaard, Arne Vandenbogaerde, Marlies Vanhooren, Carolien Vekemans, Clara Wasiak, Klaas Willaert, Ruben Wissing, Herman Wolf, Can Yavuz.

Bericht:
Ik vind het rond uit schandalig dat een zogezegde onafhankelijk blad hier vrij politieke meningen de mensen zit in te duwen naar mijn mening mag de schamper gewoon stoppen als we het vrije woord niet mogen prediken dan is er geen plaats voor een onafhankelijk blad die zou moeten staan voor de vrije mening. Dit is juist de reden waarom ik rechts ben omdat mensen zoals jullie geen vrije meningsuiting toelaten. Ik hoop dat jullie beschaamd zijn voor jullie belachelijk gedrag!