Da's pech, parkeerplaatsen weg!

Wie de afgelopen dagen met de fiets naar de Rozier kwam, heeft het al gemerkt: je kan je fiets er niet meer kwijt. Waar vorige week nog kasseien lagen, ligt de straat nu open. De parkeerplaatsen zijn verleden tijd. Wat is hier aan de hand?

Donderdag 30 november om tien uur 's ochtends, in de mist en de kou, begon de Green Office aan hun project om van de Rozier een 'leefstraat' te maken. Het doel: meer groen, minder straat. Omdat er al langer geen auto's meer door de straat mogen rijden, was de parkeerplaatsen weghalen een logische eerste stap. Momenteel enkel die aan de kant van de Rozier, maar misschien volgen de parkeerplaatsen langs de Boekentoren later nog.

Het doel: meer groen, minder straat.

Maar wat houdt dat eigenlijk in, parkeerplaatsen weghalen? Deze donderdag betekende dat 'tegelwippen'. Met kleine groepjes, een grote container en een aantal kruiwagens begon de Green Office de oude parkeerplaatsen steen voor steen open te leggen. Al met al makkelijker gezegd dan gedaan. Sommige stenen bleven eigenlijk liever op hun plek liggen en een kruiwagen vol kasseien is nog best zwaar.

De volgende stap van het project is de Plantactie Rozier die gepland staat op 14 december. De parkeerplaatsen die donderdag opengelegd zijn, zullen dan gevuld worden met planten. Vanaf die donderdag zal het straatdeel ook niet langer de verantwoordelijkheid zijn van de Stad Gent, maar geadopteerd worden door de universiteit die het groen zal onderhouden.

De komende tijd betekent dit voor de fietsers onder ons simpelweg dat je je fiets op de parkeerplaatsen aan de andere kant van de straat moet zetten. Een onplezierige wijziging van je routine misschien, maar hopelijk wel overkomelijk. Wat moet je dan doen met je fiets als ook die parkeerplaatsen 'getegelwipt' zijn? Geen zorgen! Specifiek om die reden heeft de directie Gebouwen en Facilitair Beheer van de universiteit dat plan nog niet goedgekeurd. Ze zijn bang dat de fietsen niet netjes weggezet zullen worden en in de nieuwe beplanting zullen belanden.

Maar mochten de laatste parkeerplaatsen toch ook aan de beurt komen, dan is de straat nog altijd breed genoeg om je fiets kwijt te kunnen. Omdat er geen auto's door hoeven, is er zelfs met wat extra groen en wat minder parkeerplaatsen nog ruimte genoeg om zowel je fiets te kunnen stallen als er langs te fietsen!