Inflatie blijft stijgen: UGent telt nu 13,71 faculteiten

Heel de wereld is in de ban van de torenhoge inflatie. Ook onze universiteit ziet de gevolgen.

De inflatie is reeds maanden op een recordniveau. Hoge prijzen voor gas, voedsel en elektriciteit maken het leven voor veel gezinnen dan ook een pak duurder. Zelfs onze universiteit ondervindt last van de hoge inflatie. Waar de UGent dit jaar 11 faculteiten had, zal dat volgend jaar vermoedelijk stijgen naar 13,71. Ook de opleidingen zelf ondervinden de gevolgen: één jaar studeren zal nu 65,94 studiepunten kosten. Stijn Baert, de econoom van onze universiteit met schijnbaar een abonnement als panellid in 'De Afspraak', gaf vorige week nog kritiek op het bestuur van UGent, omdat deze "de catastrofale gevolgen van inflatie(-verwachtingen) op de concurrentiekracht van onze studenten onderschat."

Reeds vanmorgen is het bestuur met antwoorden gekomen: een invulling van de nieuwe faculteiten.

Faculteit 12: Faculteit Ongemakkelijke Mediaschandalen & Grensoverschrijdend Gedrag

"De hoge inflatiegraad is de ideale kans om onze voornaamste sterkte, mediaschandalen, een eigen faculteit te geven", aldus Rik Van de Walle. Initieel zal de faculteit twee opleidingen aanbieden: de 'Master of Arts in het Grensoverschrijdend Gedrag' en een 'Master of Laws in het Ontwijken van Gerechterlijke Procedures'. Opleidingsonderdelen zullen onder andere bestaan uit 'Juridisch beschermen hogere kaderleden 1' en 'Slachtoffers gaslighten (gevorderd)', maar het curriculum is nog onder voorbehoud. Bart De Pauw werd reeds geopperd als gastspreker, dus dat belooft.

"De catastrofale gevolgen van inflatie(-verwachtingen) op de concurrentiekracht van onze studenten wordt onderschat" - Stijn Baert, arbeidseconoom

Faculteit 13: Faculteit Vreemde Reclamecampagnes

'On/off but yes but no opent het academiejaar' is een korte samenvatting van de UGent-promo die de voorbije drie jaar studenten reeds hoofdpijn bezorgde nog voor het jaar goed en wel begonnen was. Worden er geen vreemde slogans gepromoot, dan schildert de universiteit wel het volledige graffitistraatje wit ter promotie van het universiteitsmuseum, of proberen ze het woord 'UGent'er' te introduceren in ons dagelijks taalgebruik. De directie Communicatie en Marketing krijgt nu een heuse eigen faculteit, waar ze haar eigenaardige marketingkennis aan een volgende generatie kan doorgeven. Studenten die later graag andere studenten een beroerte willen bezorgen door middel van bedenkelijk grafisch design, zijn bij deze faculteit aan het juiste adres.

Faculteit 13,71: Faculteit Kroketje de Campuskat

"Kroketje de Campuskat is een vat vol onontgonnen wijsheid", aldus onze rector. De faculteit van Kroketje de Campuskat zal onder andere 'Kattenkruid 2' als opleidingsonderdeel aanbieden, maar voor de rest heeft Kroketje nog maar weinig inhoud van de geplande curricula uit de doeken gedaan. In de wandelgangen van de universiteit wordt gefluisterd dat Kroketje ontstemd is over het feit dat ze maar 71 % van een faculteit krijgt. Ook de vraag waar deze faculteit past in de UGent-filosofie blijft onbeantwoord.

Toen deze redactie contact opnam met Stijn Baert omtrent het effect van de nieuwe invullingen, kregen we slechts enkele ontstemde geluiden aan de andere kant van de lijn; de inflatie grijpt ons allen aan.