Drie tips om uw eerste eerste semester te overleven

Koop een agenda (en gebruik hem)

Hiermee wordt een echte agenda bedoeld, geen bullet journal die u zelf volledig moet versieren. Dat houdt immers niemand vol. Neem ook niet de schattigste mini-agenda die zelfs in een vrouwenbroekzak zou passen. Een agenda vergt voldoende ruimte om een dagplanning en extra to-dolijsten in te schrijven. Maak van de agenda een gewoonte: plan alle lessen in, plan extracurriculaire activiteiten in, ook uw Overpoortuitstapjes en katerdagen. Niets is erger dan minder tijd hebben dan verwacht. Wie ten slotte denkt: 'Ik heb geen agenda nodig, ik ben een vrije burger en doe wat ik wil', kan altijd het blad van hun bureau met potlood bekrabbelen en gemiste deadlines aan Ufora wijten.

Let op bij het klimmen over auditoriumbanken

Vermijd dat u net als een niet nader genoemde redacteur uw eerste maand op unief doorbrengt met een donkerpaarse plek tussen uw benen en luister goed naar het volgende advies. Als medestudenten tijdens de pauze weigeren om hun MacBook alsook hun zitvlak op te heffen om u door te laten, is de enige uitweg naar boven of naar onder. Tip: verkies altijd de weg naar beneden. Hoe lomp uw afdaling ook is, de kans op ongevallen is kleiner. In ieder geval is het primordiaal om het kantelpunt van de stoel goed in te schatten zodat ze niet dichtklapt en u niet met de rugleuning in uw kruis eindigt. Gun uw medestudenten dit spektakel niet, want al die starende ogen zouden het incident alleen maar nóg pijnlijker maken.

Beste vrienden vind je niet altijd op de eerste dag

In het begin kan het heel geruststellend zijn om in een vriendengroepje opgenomen te worden. Na een tijdje samen op te trekken, zou echter weleens het besef kunnen komen dat het eigenlijk niet helemaal 'uw mensen' zijn. Wees niet bang om weg te gaan als het niet blijkt te klikken. Na een week bij elkaar zitten in de les is dat zeker geen hoogverraad. Denk bovendien aan alle leuke mensen die u misloopt door te blijven plakken bij een groepje dat niet voor u gemaakt is. Als zwakke sterveling lijkt vrienden zoeken u misschien een enge opgave, maar vrees niet! Het leuke aan de unief is het gigantisch gamma aan mogelijke vrienden, die zowel binnen uw richting als erbuiten te vinden zijn.