De reisgids voor prille studenten

Als nieuwe student in een nieuwe stad is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien. Welke plekken moet je bezoeken en waar moet je iets eten of drinken? Hier zijn een paar tips!

Wanneer je ziet hoeveel horecazaken, studieplekjes en winkels Gent rijk is, zakt de moed je misschien in de schoenen. Misschien slenter je al een tijdje door het stadscentrum op zoek naar een verfrissend drankje, een gezellige zitplek of een leuke club. Spring echter niet de eerste zaak binnen die je ziet! Er zijn een aantal plaatsen die je zeker bezocht moet hebben voordat je jezelf een echte Gentse student kan noemen.

Iets eten of drinken

In een studentenstad als Gent is er een oneindig aantal plaatsen waar de hongerige student zich tegoed kan doen. De Kastart is daar één van, met de spaghetti als bekendste gerecht. Ook aan de vegetarische spaghetti van dit restaurant kan de Brugspaghetti niet tippen. Dit is een goede keuze als je met je nieuwe vrienden iets wil vieren, voor een date of als je ouders eens op bezoek komen.

Nog zo'n iconische plek is de Vooruit, die nu de naam VIERNULVIER draagt. Er is een aangenaam en kalm café waar je 's middags of op een rustige avond in de week iets kan gaan eten. Het is ook de perfecte plaats om af te spreken met vrienden, gezellige babbels verzekerd. Hier kan je bekomen van de eerste stressvolle weken als universiteitsstudent. Je kan ook uiteenlopende voorstellingen bijwonen in het kunstencentrum.

Tijdens de Gentse Feesten heeft dit kleine frietkot de snelste bediening met de Bicky-fastlane.

In het duister van een steegje aan de Groentenmarkt ligt één van de gezelligste cafés van Gent: de Hot Club. In deze kleine jazzbar kan je regelmatig van optredens en jamsessies genieten. Als je graag bier drinkt kom je hier zeker aan je trekken, maar ook het aanbod niet-alcoholische dranken is groot met heel wat sapjes en soorten thee. Kies een plekje beneden om de livemuziek te ervaren of boven voor een intiemere sfeer. Er is ook een binnenkoer, waar je zelfs in de winter gezellig buiten kan zitten. Kom in elk geval zeker op tijd, het wordt er soms druk!

Zin in een late night snack na een avondje op de Vlasmarkt? Dan is frituur Sympa een aanrader. De frietjes zijn lekker, er is een groot assortiment aan snacks en je kan zowel binnen als buiten zitten. Vergeet ook zeker de barak van Sympa aan de andere kant van de Sint-Jacobskerk niet: daar worden enkel veggiesnacks geserveerd en de frietjes worden er anders klaargemaakt dan in het vaste pand. Tijdens de Gentse Feesten heeft dit kleine frietkot de snelste bediening met de Bicky-fastlane: als je gepast kan betalen heb je in enkele luttele seconden al een burger in je handen.

Ontspannen en af en toe wat studeren

Na een uitgaansavond met te veel zware frituursnacks of pintjes gaat er niets boven wat frisse lucht. Daarvoor hoef je Gent niet te verlaten, ook in de stad vind je een portie natuur! Onder andere in de Bourgoyen-Ossemeersen kan je mooie wandelingen maken, joggen of fietsen. Het natuurreservaat bestaat vooral uit stukjes bos en vochtige graslanden die vogels als broedplaats gebruiken. Neem dus je verrekijker mee voor een dagje vogelspotten of kies een van de talloze bankjes uit om in de openlucht van een drankje of boek te genieten.

Als je op een andere manier even wil ontsnappen van de stadsdrukte is Bar Bricolage the place to be. Je kan gezellig iets drinken, er zijn regelmatig optredens en zelfs raves. Kortom: dit is een bruisend pareltje buiten het centrum! Er worden ook yogalessen of closet sales georganiseerd. Je kan er lekker eten en zelfs brunchen op zondag. In de winter kan je je opwarmen aan het kampvuur.

Er is ook geen betere motivatie dan naast iemand zitten die nog meer spijt heeft van de beslissingen in zijn leven.

Door de overvloed aan lekkernijen en de liters drank vergeet je soms dat er deadlines gehaald en lessen herbekeken moeten worden. Op kot is het natuurlijk voor velen moeilijk om echt iets gedaan te krijgen. Ver hoef je niet te zoeken, want elke faculteit heeft stille studieplekjes waar een sporadische hoestbui en het gekras van een pen op papier je ertoe dwingen je te concentreren. Je wordt omringd door studenten die zelf nog hun studietempo aan het bepalen zijn of anciens die al vastgeroest zijn in hun studiemethode. Een mooie combinatie van goed werken en wat buiten komen dus. Er is ook geen betere motivatie dan naast andere mensen zitten die nog meer spijt hebben van hun beslissingen. Naarmate het semester vordert, wordt het er wel drukker. De eerste weken is het dus zeker een aanrader, maar als de examens eraan komen, kan het in sommige bibliotheken een slagveld worden.

Als je meer dan een dag in Gent blijft, zal je onvermijdelijk dat vreemd, modern, maar toch zeer impressionant en intrigerend gebouw voorbijlopen. Het is bijna alsof het je naam roept. Maar misschien heeft die eerste indruk je er al van weerhouden om naar binnen te wandelen. Dan loop je helaas werelden met grenzeloze fantasie, maar ook af en toe staalharde non-fictie, mis. Bibliotheek De Krook is namelijk de grootste bib van Gent met een enorme collectie boeken waar je ongetwijfeld iets zal vinden dat je aanspreekt. Ook is er een gezellig cafeetje en is de omgeving ideaal om overdag gezellig met vrienden te picknicken of 's avonds in wat meer intieme sferen elkaars warmte op te zoeken als het koud wordt. Toch is de multifunctionaliteit van De Krook en zijn omgeving van onschatbare waarde. Het is alleen jammer dat de taartjes in het Krookcafé een aanslag op je portefeuille zijn.