De Oscars: Wint geld of kwaliteit?

Op maandag 26 april worden de Academy Awards voor de 93ste keer uitgedeeld, het hoogst haalbare in cinemaland en dé ultieme onderscheiding van kwalitatief werk. Maar wie bepaalt wat het woord 'kwalitatief' betekent bij het uitreiken van een Oscar?

Wie op maandag 26 april uit de bus zullen komen als grote overwinnaar van de Oscars valt moeilijk te voorspellen. Echter wie weet hoe de stemming verloopt en welke factoren mee bepalen of een film al dan niet kans maakt, heeft mogelijks een streepje voor bij een weddenschap onder cinefiele vrienden.

#OscarsSo...

Chloe Zhao

De Oscars liggen al enkele jaren onder vuur. Bewegingen als #OscarsSoWhite en #OscarsSoMale strijden voor meer diversiteit in het Hollywood-landschap en die inspanningen beginnen stilaan hun vruchten af te werpen. Zo zijn er bij de Oscars van 2021 voor het eerst twee vrouwen genomineerd voor beste regisseur: Chloé Zhao voor 'Nomadland' en Emerald Fennell voor 'Promising Young Woman'. Wetende dat er hiervoor in het 93-jarige bestaan van de categorie slechts vijf vrouwen mee konden dingen naar het beeldje, kan dit gezien worden als een stap voorwaarts. Nadat de #OscarsSoWhite-kritiek in 2020 opnieuw oplaaide omdat negentien van de twintig nominaties in de acteurscategorieën naar een witte acteur of actrice gingen, zijn nu negen van de twintig genomineerde acteurs en actrices gekleurd. Het hoogste aantal ooit.

Daarnaast wordt ook de vraag gesteld waarom grote blockbusters en populaire films vaak over het hoofd gezien worden bij de Oscars. Denk maar aan Christopher Nolan die tot nu toe enkel voor 'Dunkirk' werd genomineerd als beste regisseur. Ook de immer succesvolle Marvel-films − met uitzondering van 'Black Panther' − moeten het steevast doen met nominaties in nevencategorieën zoals 'best visual effects'.

Deze structurele problemen over diversiteit en gelijkheid en de discussie over wat een 'Oscarwaardige' film is, roept de vraag op: Wie zijn de mensen met macht bij de Oscars? Wie bepaalt de nominaties? En in hoeverre zijn de Oscars nog een maatstaf van intrinsieke kwaliteit?

Crash Course: The Academy

De Oscars worden uitgereikt door de Academy. Momenteel bestaat deze Academy uit meer dan achtduizend leden, onderverdeeld in zeventien takken (acteurs, regisseurs, producenten, cameramannen, enzovoort). Maar wat moet een mens doen om tot die Academy toe te treden? Wie genomineerd wordt voor een Oscar en nog geen lid was, wordt automatisch lid. Een andere mogelijkheid is om je lidmaatschap aan te vragen met de steun van twee leden van de branche waarbij je wil horen, die daarna het verzoek evalueren alvorens de aanvraag door te sturen naar de 'board of governors' die het laatste woord hebben.

Een kostuumontwerper mag mee beslissen over wie het beste camerawerk heeft verricht 

De Oscarnominaties worden per tak gekozen; elke afdeling bepaalt dus wie in de betreffende categorie genomineerd wordt. De nominaties voor 'best picture' zijn de enige uitzondering. Deze worden door alle Academyleden bepaald. Eens de nominaties bekend zijn, wordt het stemproces opengetrokken en mag ieder lid voor elke categorie zijn stem uitbrengen. Een kostuumontwerper mag dus mee beslissen over wie het beste camerawerk heeft verricht. 

Het feit dat iedereen uiteindelijk in alle categorieën moet stemmen, zorgt ervoor dat het een huzarenstukje wordt om alle films te bekijken. Daarnaast is het ook een logische veronderstelling dat de keuze van de leden van de Academy zal afhangen van hun eigen wereldbeeld. #OscarsSoWhite en #OscarsSoMale valt in eerste instantie dus grotendeels te wijten aan het feit dat er in 2015 maar 25 procent van de Academy vrouwen waren en slechts 8 procent van de Academy niet wit was. Ondertussen zijn deze percentages reeds opgekrikt naar respectievelijk 32 procent en 16 procent.

Hoe win je een Oscar?

Hoe zorg je ervoor dat mensen op jouw film stemmen? Eerst en vooral moeten ze hem gezien hebben. Daarom is het heel belangrijk om campagne te voeren want hoe meer buzz er rond een film wordt gecreëerd, hoe sneller alle leden van de Academy die zullen bekijken. Het is namelijk geen evidentie dat elk lid alle films bekijkt, want in tegenstelling tot filmrecensenten bestaat hun werk niet louter uit het bekijken en beoordelen van films. 

Het is geen evidentie dat elk lid alle films bekijkt

De campagne is dus van groot belang om de aandacht te trekken en een hype te creëren, maar is dat voldoende? Meestal niet. De leden van de Academy zijn vaak op zoek naar een persoonlijk verhaal van de film. Zo werd de film 'Lion' uit 2016 een film waarin migratie een belangrijk element is, uitgespeeld als antwoord op de verkiezing van Trump dat jaar. Ook doen films die de artistieke waarde van cinema − en dus het vak van alle stemgerechtigden − hoog in het vaandel dragen, het vaak beter dan andere films zoals 'La La Land' uit 2016, waarin de hoofdrolspeelster ervan droomt om actrice te worden.

Casey Affleck

Dat zo'n campagne niet altijd eerlijk is, getuigt het geld dat de filmstudio's er tegenaan smijten. Daarnaast wordt het spel soms vuil gespeeld. Toen Casey Affleck in 2016 torenhoog favoriet was voor zijn vertolking in 'Manchester by the Sea' werd in de aanloop naar de verkiezingen een beschuldiging van grensoverschrijdend gedrag uit 2010 van onder het stof gehaald om zijn populariteit onder de kiezers naar beneden te halen. Zonder succes, want Affleck werd verkozen tot beste acteur. Kanttekening is wel dat dergelijke whispering campaigns vaak het werk van de filmstudio's zijn en vaak volledig buiten het medeweten van de andere genomineerden om plaatsvinden.

Geld of kwaliteit?

Hoe belangrijk en representatief is deze Oscarstemming dan? Kan men niet gewoon een Oscar kopen? Neen. Of de stemgerechtigden de film effectief leuk vinden, is niet afkoopbaar. Maar geld kan ervoor zorgen dat de prent the talk of the town is. Een goede en dure campagne kan dus voor een grote voorsprong zorgen ten opzichte van andere films.

Of de stemgerechtigden de film effectief leuk vinden, is niet afkoopbaar

Daarnaast is de Academy nogal verouderd en bestaat ze voornamelijk uit witte mannen. Hieraan wordt de laatste jaren gewerkt door veel nieuwe, diverse leden toe te laten. In 2016 waren er nog zo'n zesduizend leden, nu zijn dat er meer dan achtduizend. Maar het Hollywood-decor wordt niet op één dag omgebouwd. Er is dus nog een lange weg te gaan. 

De Oscars zijn nog steeds een toonbeeld van kwaliteit want ieder lid van de Academy wil dat zijn stiel, de wereld van de cinema, een hoogstaand imago behoudt. Desalniettemin blijven een relatief gebrek aan diversiteit, de invloed van big money en wat vuile roddels invloed uitoefenen op de uiteindelijke uitkomst.

Nog geen stemmen

Reactie toevoegen