Zijn er nog opportuniteiten voor een financiële carrière in Londen?

Perspectieven in een post-Brexit situatie

Londen: de heilige graal van de financiële wereld in Europa. Met haar twee financiële centra, the City of London en Canary Wharf, is Londen dé plek om je financiële carrière uit te bouwen. Want ja, ondanks Brexit is er nog hoop!

Dat de Britten niet langer deel uitmaken van de Europese Unie, is weinig mensen ontgaan. Maar welke gevolgen heeft dat voor de Vlaamse student? Kunnen we nog studeren in het VK? Moeten we onze Britse stagedromen opbergen? En misschien wel het belangrijkste: hoe zit het met onze financiële carrière in de City?

Een Erasmus-shaped hole?

Na vier rumoerige jaren is het VK uit de EU én uit het Erasmusprogramma gestapt. Erasmus moest plaatsmaken voor het Britse 'Turing Scheme'; een programma dat uitgaande Britse studenten ondersteunt, maar geen fondsen biedt voor inkomende studenten. Een beetje zoals bloedgroep AB, maar dan anders. De verschillende constituent countries zijn het daar niet mee eens. Wales heeft ondertussen een eigen programma uitgewerkt om het Erasmus-shaped hole te vullen. Ook Schotland onderhandelt met de Europese Commissie over mogelijke internationale uitwisselingen. In het geval van Noord-Ierland heeft de Ierse regering een speciale regeling uitgewerkt. Noord-Ierse studenten moeten zich tijdens hun uitgaande semester aan een Ierse universiteit inschrijven, zo krijgen ze nog steeds toegang tot de fondsen en bestemmingen die het Erasmusprogramma biedt. Helaas is dit ook éénrichtingsverkeer. Een Erasmusjaar in Belfast zit er dus niet meteen in. Voor stages en studies heb je hoe dan ook een visum nodig in Engeland.

Belgisch financieel talent

Langdurige uitwisselingen kunnen dus niet meer doorgaan. Wat wel nog kan doorgaan, zijn de finance trips, bijvoorbeeld de London Banking Circuit (LBC). Dit is een vijfdaagse spoedcursus over wat het betekent om te werken voor een wereldberoemde investeringsbank in het financiële hart van Europa. Twintig Belgische studenten worden geselecteerd om zes van 's werelds meest toonaangevende investeringsbanken te ontmoeten, met als doel hun loopbaan in Londen te beginnen. Vorige edities omvatten Morgan Stanley, J.P. Morgan, Nomura, Lazard, Goldman Sachs en Bank of America Merrill Lynch. Nele Aernoudt, dit jaar organisator van het event samen met Thomas Vandendorpe, studeert handelsingenieur aan de UGent. "Ondanks de coronacrisis waren er vorig jaar meer studenten geïnteresseerd om deel te nemen dan ooit tevoren. We hebben een succesvolle virtuele editie achter de rug dankzij onze goede relaties met de banken in Londen", verklaart Nele. Ook lijkt er geen gebrek te zijn aan Belgische studenten die op zoek zijn naar een carrière in Londen. "In de afgelopen jaren zagen we een sterke toename van studenten die zich aanmelden voor ons programma. Zelfs na de Brexit wordt investment banking in Londen nog steeds gezien als een van de beste manieren om je financiële carrière in een stroomversnelling te brengen."

"Dankzij LBC kan Belgisch talent concurreren met studenten van de meest prestigieuze universiteiten" – Nele Aernoudt

LBC is een initiatief dat zeven jaar geleden is opgericht door MUN Society Belgium, een Belgische studentenvereniging die al meermaals het wereldkampioenschap diplomatie voor studenten binnenhaalde. LBC wil vooral iets veranderen aan de moeizame strijd waarmee Belgische studenten geconfronteerd worden als ze concurreren voor een carrière in investment banking tegen studenten uit Oxford, Cambridge en de London School of Economics. "Omdat de banken in de City onze universiteiten niet kennen, is het voor Belgen veel moeilijker om in het systeem binnen te geraken. We zijn daarom erg blij dat dankzij LBC Belgisch talent ook kan concurreren met studenten van de meest prestigieuze universiteiten in Europa", vertelt Nele. "De voortdurende verfijning van het concept in combinatie met de nuchtere mentaliteit en taalvaardigheid van Belgen is enorm succesvol gebleken. Zeven jaar geleden vertrokken er amper een tot drie Belgische studenten naar Londen terwijl we vorig jaar via LBC maar liefst twintig studenten bij de deelnemende banken plaatsten. In de afgelopen zes jaar hebben meer dan 75 Belgische studenten stage kunnen lopen bij, onder andere, Goldman Sachs, JP Morgan en Morgan Stanley dankzij LBC." Nele Aernoudt en Thomas Vandendorpe bereiden zich momenteel voor om de beste financiële profielen uit België aan te trekken voor een zevende editie.

De London Banking Circuit vindt plaats in de laatste week van september 2021 en de applicaties openen op 2 april.