Pol & Soc verhuist deze zomer al naar het Technicum

De faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen verhuist deze zomer al van campus Aula naar hun nieuwe locatie: het Technicum. De decaan en enkele professoren reageren.

Het stond al lang gepland, maar het wordt nu stilaan realiteit: de hele faculteit ruilt de gebouwen in de Universiteitsstraat, de Korte meer, en in de Volderstraat in voor vers gerenoveerde lokalen en bureau's in het Technicum. Ook de bibliotheken van verschillende vakgroepen zullen mee verhuizen en samengevoegd worden in één grote bibliotheek. "Bij de start van het nieuwe academiejaar zullen studenten al les hebben in het Technicum. De werken zijn nu in hun eindfase", aldus Ann Hendricx, afdelingshoofd Projectbureau bij de Dienst Gebouwen en Facilitair Beheer.

Hendrik Vos, professor EU Studies vertelt wat de verhuis met hem doet: "Onze huidige lokalen zijn ruim en gezellig, maar ook ferm verouderd. In de nieuwe kantoren zal alles ongetwijfeld dik in orde en spiksplinternieuw zijn, maar het wordt wel veel kleiner, en we kunnen er minder spullen opslaan. Ik ga de volgende weken nog drastisch moeten opruimen. Ik zal ongetwijfeld wel wat verloren lopen, maar dat is misschien ook charmant. Vastroesten, en tot het einde der tijden op eenzelfde plek blijven zitten, wordt op den duur ook wat afstompend. Ik zie wel wat het wordt, en ben vooral heel benieuwd!"

"Ik zal ongetwijfeld wel wat verloren lopen" − Hendrik Vos

Ook professor Sociologie Bart Van de Putte reageert: "Campus Aula zal ik niet missen. Het heeft weinig uitstraling, er is geen campusgevoel en je komt de andere vakgroepen nauwelijks tegen. Ik ben er bovendien amper geweest het afgelopen jaar. De nieuwe locatie is alvast goed gelegen." De decaan van de faculteit, professor Herwig Reynaert ziet de verhuis eveneens zitten: "Uiteraard is het met een dubbel gevoel dat we de huidige locatie(s) verlaten. Zelf heb ik ondertussen meer dan dertig jaar in de Universiteitstraat gezeten, als student en als personeelslid. Anderzijds biedt de verhuis mooie perspectieven. Eén van de grote voordelen is dat we met heel de faculteit op één locatie zullen vertoeven. Dit kan het facultair gevoel alleen nog maar sterker maken en de interactie en samenwerking bevorderen. Bovendien zullen we in een modernere omgeving terechtkomen. In het begin zal het ongetwijfeld wat wennen zijn, maar ik ben er zeker van dat we op termijn blij zullen zijn dat we de stap gezet hebben."