De horeca heropent: ontdek hier de nieuwe maatregelen

Hoera, de horeca gaat misschien terug open. Maar, zoals alles tijdens de COVID-19 pandemie, gaat deze eventuele versoepeling gepaard met enkele strenge maatregels. Een uitgebreid overzicht vind je hier!

De mogelijke heropening van de horeca op één mei: dé versoepeling waar zowel horeca-uitbaters als studenten het meest naar hebben uitgekeken. Reservaties lopen nu al binnen voor restaurants, cafébazen bereiden hun terrassen voor en ook hotels mogen weer meer bezoekers ontvangen. Studenten werken aan hun summer body en stoppen met het hamsteren van bakken Stella. Maar natuurlijk schrijft de overheid ook een paar strenge maatregels voor die deze versoepeling zullen vergezellen.

De overheid heeft bij het opstellen van de nieuwe maatregels inspiratie geput uit de bestaande regels. Zo geldt ten eerste dat, net zoals bij de kapper of het winkelen, men niet in groep maar alleen op café of restaurant gaat. Elke klant krijgt zijn eigen tafeltje waar deze wordt aangeraden alleen aan te zitten en het niet te verlaten. Deze regel geldt zowel binnen in een gesloten ruimte als buiten op een terras. Ga dus op voorhand plassen, want eens je neerzit, verlaat je je stoel niet meer en is dat dus niet meer mogelijk. Ook bestellingen dienen enkel en alleen via een – door de overheid goedgekeurde – app doorgegeven te worden en worden dan naar de tafel gebracht door een ober, die uiteraard een full body beschermingspak draagt.

Daarnaast wordt van klanten ook verwacht dat ze te allen tijde hun mondmasker aanhouden. Deze regel geldt niet enkel wanneer men alleen aan tafel zit en achteraf afrekent, ook bij het drinken en eten wordt het mondmasker niet afgenomen. Drank wordt verwacht met een rietje onder het mondmasker opgedronken te worden. Voor het eten stelt de overheid voor dat restaurantuitbaters enkel vloeibare gerechten serveren. Aanraders zijn soep en gazpacho, maar ook slappe puree en vleessaus, zodat ook deze met een rietje geconsumeerd kunnen worden.

Spontane uitstapjes plant men dus best meer dan vierentwintig uur op voorhand

Vervolgens maken de formulieren met contactinformatie een comeback bij deze versoepeling. Deze keer laten klanten echter niet enkel hun contactgegevens achter, maar ook een overzicht van alles wat ze gedaan hebben en wie ze gezien hebben in de week vóór het horecabezoek. Deze gegevens moeten de contact tracers helpen om informatie beter en sneller te reconstrueren. Wie zijn privacy liefheeft, mijdt de horeca dus best even.

Ten laatste zou een versoepeling geen versoepeling zijn zonder sneltests. Café- en restaurantgangers worden verwacht hun eigen sneltest te voorzien wanneer ze uitgaan. Sneltests kan je tegenwoordig gemakkelijk op het internet kopen en vierentwintig uur later thuis laten leveren. Spontane uitstapjes plant men dus best meer dan vierentwintig uur op voorhand.

De overheid beseft ook dat deze regels nogal zwaar kunnen vallen, maar een versoepeling is een versoepeling. Om het met de woorden van Erika Vlieghe te zeggen, raden we aan om te "stoppen met te veel te zeuren" en blij te zijn met onze nieuwe, zij het beperkte, vrijheid.