Deze zoekmachine plant bomen

UGent On Ecosia

Niet enkel een diploma behalen, maar ook aan een leefbaardere wereld werken, kan nu zonder uw derrière van uw bureaustoel te heffen. De zoekmachine Ecosia investeert haar reclame-inkomsten in het planten van ondertussen al meer dan 120 miljoen bomen.

Drie enthousiaste UGenters willen dat Ecosia de standaard zoekmachine wordt van studenten en werknemers. Ze werken hiervoor samen met de Green Office van de UGent en het wereldwijde initiatief 'Ecosia on Campus'. Deze studenten zijn niet alleen in hun strijd. 'Ecosia On Campus' begon op de Universiteit van Sussex en groeide ondertussen uit tot een wereldwijd project met engagement in, onder andere, de Verenigde Staten, India en Zuid-Amerika. Via de Facebookgroep 'Ecosia on Campus' worden er updates gegeven, vragen gesteld en tips uitgewisseld tussen campagnevoerders die in verschillende fases van het proces zitten. "Ons einddoel is dat de UGent volledig overschakelt op Ecosia", verklaart Ellen De Wit. "Daarmee bedoelen we dat alle computers die aan de UGent verbonden zijn, de computers van de medewerkers en die van de bibliotheken, met Ecosia werken. We hopen op een institutionele verandering."

Noëmi Van Hyfte vult aan: "Als de UGent overschakelt kan dit ook een belangrijk signaal zijn aan studenten om ook de stap te zetten op hun eigen persoonlijke computer of gsm." Ecosia heeft vele voordelen maar is ook niet ideaal voor elk soort opzoekwerk. "Voor mijn thesis durf ik nog Google te gebruiken als ik specifieke dingen wil opzoeken, maar je kan Google ook heel makkelijk vanuit Ecosia opstarten. Zo kan je, terwijl je aan die paper of thesis schrijft, de wereld verbeteren. Dat is het leuke: je plant een boom vanuit je stoel", lacht Noëmi."Het hoeft inderdaad niet het een of het ander te zijn. Google geeft je net iets specifiekere resultaten, maar dit is ook omdat ze heel veel gegevens van jou opslaan. Ecosia doet dit amper en vergrendelt en wist dit ook. Ze gebruiken enkel cookies om de juiste resultaten weer te geven. We moeten uit ons hoofd zetten dat we slechts een en dezelfde zoekmachine gebruiken," besluit Ellen, "want het hoeft helemaal niet zo te zijn."

Bericht:
Wat een fantastisch initiatief, werd dit reeds breed facultair verspreid o.a. via de voorzitters van de lokale duurzaamheidscommissie waarin alle geledingen zitten? Uiteraard ook kenbaar maken aan de beleidsmedewerkers en decanen.