The Schamper Times

Het tweede semester is begonnen en met een nieuw semester komen goede voornemens. Voor iedereen die dit semester meer wil doen dan enkel studeren, is het misschien tijd om een kijkje te nemen bij de studentenvertegenwoordigers aan de UGent.

Laat van je horen!

Studenten die zin hebben om mee te praten over duurzaamheid en vegetarische opties in de verschillende resto's van de UGent, kunnen meteen beginnen. De Gentse Studentenraad heeft namelijk een brainstormmoment georganiseerd over de toekomst van de resto's. Daar zal ook overlegd worden over de toekomst van de Kantienberg, en de mogelijkheid om meer 'omgekeerde resto's' te voorzien. In zo'n omgekeerde resto worden meer vegetarische maaltijden dan niet-vegetarische maaltijden geserveerd. Ook voor wie een goed gesprek wil voeren over de ideale duur van een online of on campus les, om zo het leven van alle studenten te verbeteren, is er nu iets te doen. Een werkgroep van de studentenraad die toegankelijk is voor alle studenten aan de UGent, zal zich over dit vraagstuk buigen. Hoe lang kan een online hoorcollege duren zonder dat studenten afdwalen, en is dat even lang als een online werkcollege kan duren?

Meet de Riktor

Die werkgroepen en brainstormmomenten zijn niet de enige evenementen die georganiseerd worden door de Gentse Studentenraad. Op 16 februari is er een Algemene Vergadering met een bijzondere gast. Net als altijd kunnen alle studenten de algemene vergadering volgen, maar deze keer zal het ook mogelijk zijn om rector Rik Van de Walle te zien en te spreken, al is het natuurlijk online. Eindelijk een uitlaatklep voor alle prangende vragen en geniale ideeën die verborgen zitten in de hoofden van studenten op dit moment. Ook voor studenten die gewoon eens willen luisteren naar de antwoorden op vragen van anderen is dit een uitgelezen kans. De vorige keer dat de rector aanwezig was op een algemene vergadering was er tijd om de vragen van alle aanwezige studenten te beantwoorden.

En dan het sociale leven

Ondanks het nieuws dat corona goed geweest is voor de gemiddelde examenresultaten van de studenten die hun examens afgelegd hebben (joepie, feestje in augustus!), moeten we het toch eens over de rest van ons studentenleven hebben. Want het besef dat dat nu niet helemaal loopt zoals het zou moeten, dringt langzaamaan tot veel mensen door. Zo wil 'Student Platform Corona', een Facebookpagina georganiseerd voor en door studenten, niet enkel studenten informeren, maar hen ook helpen, zodat we elkaar samen door dit jaar heen kunnen duwen, trekken of sleuren. Zeker een bezoekje waard dus. Er zijn ludieke filmpjes, met antwoorden op vragen zoals: 'Wat als er op mijn kot iemand ziek is, maar die persoon zich zelf geen zorgen maakt?' Er is ook al een interview te zien met de minister van Onderwijs, Ben Weyts. Zelfs Stad Gent zal binnenkort een online evenement organiseren met lezingen over mentaal welzijn en de kans om mensen te ontmoeten en nieuwe vrienden te maken, al is dat nog een project voor de toekomst. Het moet niet altijd Tinder zijn, hé.