Heeft de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen echt een week extra vakantie?

De faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen kwam onlangs onder vuur te liggen nadat het gerucht naar buiten kwam dat zij als enige faculteit een 'extra lesvrije week' zouden krijgen. Wat zit hierachter en is het überhaupt waar?

Het begon allemaal op 21 januari na een bericht van StuRa, de studentenraad van de politieke en sociale wetenschappen. De studenten van de faculteit zouden een 'inloopweek' krijgen in het begin van het tweede semester. "Aan lesgevers is gevraagd om in deze week geen les te geven. Dit om extra ademruimte te creëren voor studenten", aldus het initiële bericht. Toen echter bleek dat dit de enige faculteit was die het bericht kreeg, ontstond er verontwaardiging bij de andere studenten van de UGent. Logischerwijs leidde dit tot een oorlog in de commentarensectie van een post op de UGent Confessions Facebookpagina.

Krijgen de politieke en sociale wetenschappers nu echt een extra week vakantie? Officieel wordt het een 'inloopweek' genoemd. Dit wil zeggen dat er zo veel mogelijk vakken hun lessen pas zullen beginnen in de tweede week van het nieuwe semester. Sommige lessen gaan wel nog door zoals werkcolleges, practica en stages, omdat deze niet zomaar verplaatst kunnen worden. "Het is, voor alle duidelijkheid, dus niet zo dat we de studenten een extra week vakantie/verlof geven", vertelt de decaan van de faculteit, Herwig Reynaert.

"Op het vlak van hoorcolleges wilden we de studenten wat extra 'zuurstof' bieden"

Sinds de UGent in code rood schakelde, kwamen steeds meer noodkreten van studenten die smachtten naar uitzicht of zuurstof. Toen de stuvers die nood nog eens duidelijk maakten aan de universiteit, kwam men tot het besef dat nog een paar ondersteunende video's toch niet genoeg zouden zijn. Stura, de studentenraad van de politieke en sociale wetenschappen deed toen een kleine ondervraging onder haar medestudenten naar wat hen echt zou helpen in deze periode. Snel werd duidelijk dat veel studenten vooral rust nodig hadden. Dit bracht de studentenraad op het idee van een extra lesvrije week.

De faculteiten beslissen

Het bleek een goed idee in theorie maar onmogelijk in de praktijk. Het idee werd centraal besproken met de universiteit en toen was het antwoord: "Dit is niet haalbaar om universiteitsbreed zomaar af te dwingen". Er werd wel de optie gegeven aan de professoren binnen alle faculteiten om de eerste week rustig te starten. Zo kunnen de studenten toch zoveel mogelijk genieten van de intersemestriële vakantie.

De post op UGent Confessions

Elke faculteit heeft de autonomie om zelf te kiezen hoe ze met dit advies omgaan. De faculteit van de politieke en sociale wetenschappers heeft er voor gekozen om al hun professoren sterk aan te bevelen om geen les te geven in de eerste lesweek. En als een 'extra lesvrije week' niet legitiem is, dan is een 'inloopweek' dat wel. In dit alternatief bestaat er nog steeds een mogelijkheid tot les in noodzakelijke gevallen. "Vooral op het vlak van hoorcolleges wilden we de studenten wat extra 'zuurstof' bieden en hen heel even wat minder schermtijd gunnen", verduidelijkt professor Reynaert.

De andere faculteiten hebben ook acties ondernomen om hun studenten te helpen. Zo zijn er veel faculteiten die ervoor hebben gezorgd dat zoveel mogelijk modeltrajectjaren minstens één les on campus hebben per week. De meeste faculteiten gaan de eerste week van het nieuwe semester ook rustig starten. De faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen organiseert ook activiteiten voor de eerstejaars om hun professoren en vakken beter te leren kennen.