Werf aan UFO wordt beschermd stadsgezicht

Weer een primeur voor de UGent. Nu de restauratie van de Boekentoren op haar einde loopt, verschuift de aandacht naar een ander bekend monument in het patrimonium van de universiteit: de werf aan het UFO.

Gent dankt haar toeristische bekendheid aan vele zaken; het standbeeld van Artevelde, middeleeuwse architectuur, de vier torens, Kastartspaghetti, waterwegen, de Graslei, enzovoort. Eén aspect dat door het grote publiek echter vaak wordt vergeten is de vele bouwwerven die Gent rijk is.

Gentse werven

De werf aan het Sint-Pietersstation steelt natuurlijk de show, maar met de werf aan het UFO moet onze universiteit zeker niet onderdoen. In de laatste beleidsnota van de Vlaamse Overheid is besloten dat uitzichtloze bouwwerven een belangrijk deel uitmaken van de Vlaamse identiteit. Het erkennen van de bouwput aan het UFO als beschermd stadsgezicht kadert dan ook in een grotere campagne om Vlamingen opnieuw bekend te maken met de vele langdurige bouwwerven in hun stad.

"Men zegt soms wel dat in Shanghai de meeste bouwkranen ter wereld staan", vertelt Matthias De Clerq, burgemeester van de stad. "Dat klopt niet, die vind je namelijk in Gent. Met de bescherming van de werf aan het UFO verzekeren we dat ook volgende generaties kunnen genieten van alle werven die onze stad rijk is."

Ook Rik van de Walle, rector van de universiteit, is in zijn nopjes: "Toen de NMBS de beslissing nam die ervoor zou zorgen dat de renovatiewerken aan het Sint-Pietersstation ons allemaal nog zullen overleven, kon de UGent natuurlijk niet achterblijven. De werf aan het UFO maakt inherent deel uit van de UGent-gemeenschap en de studententijd van een UGent'er is niet compleet zonder om te moeten gaan met verbouwingen, slijk en geluidsoverlast."

Toekomst van de werf

Op de vraag wat de werf uiteindelijk moet worden en hoe lang dit zou duren, had de rector niet direct een antwoord klaar. "Zeer interessante vraag. U zou het eens kunnen opzoeken in het universiteitsarchief. Wanneer klaar? Goh ja, nieuwe beleidslijnen verplichten ons natuurlijk om minstens een aantal jaren vertraging te hebben bij elk project… 2052? Conservatief ingeschat."

Verder onderzoek leert ons dat vele werven ondertussen al dermate oud zijn, dat niemand nog precies weet wat er uiteindelijk gebouwd moet worden. Zo werd de werf aan studentenrestaurant 'De Brug' vorig jaar ontmanteld; tot grote verrassing van de studenten bleek het restaurant er nog exact hetzelfde uit te zien.

Werfcommunicatie

Zoals gebruikelijk bij de UGent zullen studenten en personeel goed worden ingelicht over de verschillende werven van de universiteit:

"Alle communicatie gebeurt zoals normaal bij de UGent. Er wordt eerst een bericht gestuurd naar HLN.be met alle informatie die écht belangrijk is. Twee maanden later kunnen we dat voor de studenten eventueel ook publiceren op onze nieuwe Ufora-cursussite 'student@werfopugent', waar allemaal handige tips en tricks, filmpjes, en links naar nuttige websites worden geplaatst over hoe je het beste kan omgaan met de onzekerheid en uitzichtloosheid die zo'n werf met zich meebrengt. Zo zorgen we er voor dat elke UGent'er en de volledige UGent-gemeenschap op tijd ingelicht is."

Gemiddeld: 4.8 (4 stemmen)