Waterkoker(ellen)

De waterkoker is de heilige graal van ieder studentenkot. Is er eigenlijk iets dat hij niet kan? Dit vraagt om een hyperwetenschappelijk experiment.

Naast de computer en het bed, is de waterkoker een van de hoekstenen van het kotleven. Van een eeuwige koffie- en theetoevoer, tot het maken van een dagelijks havermoutontbijt: het beestje heeft zijn nut op kot al goed bewezen. Maar wat zijn de limieten van de waterkoker? Oma gaf hem als een voorschot op de erfenis, dus voorzichtigheid is geboden.

L'eggs get started

Elke luie kotstudent herkent dit wel. Je hebt zin in een gekookt eitje, maar je hebt geen zin om drie verdiepingen aan trappen op te lopen, geen zin om in een overvolle keuken aan het fornuis te kruipen en geen zin om twintig minuten naar het gezaag van je o zo irritante kotgenoot te luisteren terwijl je water er veel te lang over doet om warm te worden. Wel, liefste luie student, je kan je eitje gewoon ín je waterkoker koken.

Om eieren te koken in je waterkoker, plaats je de eieren in je waterkoker, zorg je ervoor dat ze volledig ondergedompeld zijn in water en druk je op de aan-uitknop. Als je waterkoker een beetje op de mijne lijkt, slaat de aan-uitknop vanzelf af eenmaal je water kookt. Om een eitje te koken zit je dus vast in een vicieuze cirkel van de aan-uitknop aan te zetten, iedere keer dat ie vanzelf afslaat, om het water kokende te houden.

Voor een zachtgekookt eitje stellen we een kooktijd van zes tot zeven minuten voor, voor een hardgekookt eitje acht tot tien minuten.

Many pastabilities

Eens we de smaak te pakken kregen om voedsel in de waterkoker klaar te maken, durfden we de inzet te verhogen. Zoals de slimme lezer door de tussentitel al doorhad, gaat dit deel over de verschillende soorten pasta die we in de waterkoker probeerden te koken. Wie echt de smaak van het waterkokerellen te pakken heeft, kan dan ook een snuifje zout en wat olijfolie aan het water toevoegen, om de pasta op de echte Italiaanse wijze te koken.

De eerste belangrijke vraag die bij dit onderzoek gesteld werd was natuurlijk welke pastasoort we zouden koken. Volgens onze hypothese is een korte pasta, zoals penne, idealer dan een lange pasta, zoals spaghetti. Voor één portie pasta vul je de waterkoker met zo'n honderd gram penne en vul je deze op met water tot de pasta volledig ondergedompeld is. Tegen alle verwachtingen in kookte de waterkoker over. Wie had dat gedacht. Om dit te voorkomen druk je op de aan-uitknop wanneer je het water ziet stijgen en wanneer het water weer gezakt is kan je de aan-uitknop weer aanzetten. En zo belanden we weer bij een vicieuze cirkel van aan-uitdrukken. Na zeven tot acht minuten paniek en overgelopen water opkuisen, is de pasta zacht gekookt en kun je genieten van lekkere penne. En een extra tip voor de ultieme luilak; verwarm je spaghettisaus op de radiator. (De saus zal amper lauw worden, maar een student eet toch alles).

Glühwhy not?

Afbeelding mogelijk niet representatief voor daadwerkelijk resultaat

Onze Vlaamse tradities staan onder druk door de lockdown. In een poging om de Vlaamse identiteit te vernietigen, heeft Marc Van Ranst de kerstmarkten afgeschaft. Op zich geen ramp, want ook thuis kan je jenever achteroverslaan en slappe hotdogs maken. Glühwein is echter een ander paar mouwen. Kan onze veelzijdige waterkoker ook hier een oplossing bieden? We raadpleegden online een paar recepten en de ingrediënten die we konden vinden in de keuken van de ouders hebben we effectief gebruikt. Sorry Libelle Lekker, maar 'versgeperst sinaasappelsap' hebben we hier niet liggen. Thuis lag er wel een sinaasappel in de koelkast, dus werd die in schijfjes gesneden en in de waterkoker gegooid. Daar kreeg hij gezelschap van een snuifje kaneel, wat suiker, een laurierblad, kruidnagel, een scheut whisky en − uiteraard − rode wijn. Eerste bevinding: de waterkoker explodeert niet door deze winterse cocktail. Dat is positief, want de dag ervoor had hij nog een kleine stroompanne veroorzaakt. Tweede bevinding: Glühwein is niet te zuipen. Wat een gedacht ook, om al die verschillende ingrediënten samen te gooien en ze dan nog te verwarmen. Als miswijn het bloed van Christus is, dan is Glühwein dat van Satan. Derde bevinding: als je het goedje een tweede keer laat borrelen in de waterkoker en er wat meer suiker aan toevoegt, valt het allemaal nog wel mee.

Groot nadeel is wel dat je hele kot onvermijdelijk naar een kerstmarkt ruikt. Dat wil zeggen: braaksel met een hint van kaneel. Als dat nu al het geval is, dweil dan eens. Jij varken. Anders raden we aan om na de bereiding de ramen in je kot wijd open te zetten. Het is ook handig om te onthouden hoeveel sinaasappelschijfjes je gebruikt hebt, anders zou er een vreemd smaakje aan je ochtendkoffie kunnen zitten.

Gemiddeld: 5 (3 stemmen)