Leven is raven: maar leeft de rave-scene nog?

Parelend zweet, euforie, overvolle trappen met rokers en sterrenstaarders, tinnitusvrees na keihard gestamp in het schoonste hoekje van het nachtleven. Velen zouden zich nu keihard willen smijten in zulke nachten, maar hoe overleven de diehard ravers een leven zonder raven?

"Raven is een deel van de cultuur- én zorgsector"

Op 26 maart ging er een knallend feestje plaatsvinden in Gent. Het Gentse collectief Nooit Meer Naar Huis zou een ode aan de underground brengen, met kunst en keiharde muziek. Maar het enige wat toen vierde, was het vier-usFrançois Genicot (21) is deel van Nooit Meer Naar Huis. Het gemis van raven, nestelt zich volgens hem het meeste in een afwezigheid van knetterharde ontspanning: "Raven, dat is losgaan en uw batterijen opladen, in de ratrace van het dagdagelijkse leven. Onbekende zwetende lichamen rondom u, een goed soundsystem, perfect licht, een dj temidden alle stampers, en − met of zonder Ricard in uw lijf − keihard stampen."

De rave-community is groot, maar de wereld soms heel klein: Ariana Van Tongerloo aka WLTR, spreekt dan ook consequent over 'de familie' als ze het heeft over andere (bevriende) dj's en stampers: "Ik mis het sociale gebeuren, uw vrienden zien maar ook onbekende mensen die opeens vrienden-voor-een-nacht worden. Raven is een sterk bindmiddel, en dat bindmiddel is nu wat brozer. Ik heb het gevoel dat vriendschappen wat verwateren, nu raven niet meer kan."

"Raven is een sterk sociaal bindmiddel"

Raven is een sterke pilaar in het leven van gabbertjes. Het vervult niet enkel een artistieke of ontspannende uitlaatklep, maar heeft ook een sterk noodzakelijk karakter. "De rave scene is zeker een stukje van de cultuursector, maar ook van de zorgsector: raven is voor ons een vitale uitlaatklep, ademruimte die er nu niet meer is. De zorgeloosheid en euforie zijn weggevallen, en dat weegt enorm door − meer dan de meeste boomers kunnen voelen. Raven vervult een belangrijke rol voor onze mentale gezondheid." François voegt daaraan toe dat je raven ook kunt zien als "een hobby, een passie. Iets waar je nood aan hebt, dat uw leven stuurt en stuwt." En die hobby is − in tegenstelling tot joggen, mandenvlechten, lezen of zelfs zingen − allesbehalve coronaproof. En, logischerwijze, dat weegt enorm.

"Raven is niet alleen cultuur of vrije tijd: het is noodzakelijk"

Ariana draait nu ongeveer al een jaartje. Net toen COVID-19 de eerste stapjes nam die zouden leiden tot een temporele destructie van het nachtleven, had WLTR haar drive gevonden achter de draaischijven. "Ik ben noodgedwongen stilgelegd in die artistieke expressie, en nu ben ik bang: ga ik nog wel relevant zijn, ga ik nog interessant genoeg zijn om te draaien?" WLTR heeft wel nog gedraaid op alternatieven, zoals Radio Ruit (zie links hieronder), maar dat is niet hetzelfde, zeggen François en Ariana in koor. "De sfeer die intrinsiek verbonden is aan raven, verdampt bij digitale alternatieven. Het is goed dat ze er zijn, maar the real thing vervangen ze niet."

"De sfeer die intrinsiek verbonden is aan raven, verdampt bij digitale alternatieven"

Aan raven zijn heel wat clichés verbonden. Waaronder, pas op voor de kinderen: drugs. "Raven is an sich een XTC-pilletje", zegt Ariana. Ze zijn het er allebei over eens dat drugs niet noodzakelijk verbonden is met raven. "Drugs heeft wel een plek in de scene, maar niet meer dan bij andere muziekgenres. Je kunt perfect raven zonder onder invloed te zijn", bouwt François verder op.

"Raven an sich is een XTC-pilletje"

Wat geen cliché is, maar wel een ongemakkelijke waarheid, is de scheve genderbalans binnen de rave-scene. "De dj-wereld is heel lang een mannenwereld geweest. Nu verandert dat langzaamaan, maar hakkerig. Er zijn al mensen geweest die mij wilden boeken omdat ik een vrouw ben, zonder te kijken naar welk genre ik draai. Maar er moet nog veel veranderen, zoals de getuigenis van dj Rebekah over seksueel misbruik pijnlijk duidelijk maakt", vertelt Ariana. En daarbij een exclusief voor Schamper: er zouden prille plannen zijn om een vrouwencollectief op te starten. Reden te meer om vaker te gaan raven!

Allebei staan ze te springen om, ja, te springen. Jong zijn en ouder worden, dat doen stampertjes het liefst al ravend. Het aantal nachten waarin ze zorgeloos en jeugdig kunnen hakken, zien ze slinken, met de maandenlange stillegging van het nachtleven. "Zoek op YouTube tutorials om te leren hakken," zegt François, "luister naar de muziek van alle fantastische dj's die de scene rijk is (zie lijst hieronder, red.) en maak u klaar om mee te raven wanneer het opnieuw kan." Het is duidelijk: raven maakt leven luchtiger en rijker, diepgaander en vrijer. Niet alleen voor François en Ariana, maar voor alle (toekomstige) stampers in hun noodgedwongen winterslaap.