De Sociale Dienst: Helden zonder cape

Zelden stond onze zorgsector voor zo'n zware klus. Aan de UGent zijn het dan weer de medewerkers van de Sociale Dienst die zich dagelijks inspannen om studenten te ondersteunen. Hoog tijd dus voor een eerbetoon aan deze UGent-helden zonder cape.

Wat doet de sociale dienst om studenten te ondersteunen in coronatijden?

Annelore Rogiers: "Bij de Sociale Dienst kunnen studenten terecht voor studiefinanciering. Tijdens de eerste golf hebben we een specifieke financiering opgestart voor bepaalde groepen. Maar toen de storm wat gaan liggen was bij de start van het nieuwe academiejaar, werd beslist om af te stappen van die specifieke coronafinanciering. De gewone studiefinanciering is er natuurlijk nog altijd en werd zelfs uitgebreid zodat meer studenten hiervoor in aanmerking komen. We houden nu meer rekening met de omstandigheden. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan ouders die hun werk verloren zijn. Nieuw sinds dit academiejaar zijn ook de interestloze leningen voor de aankoop van een laptop. Daarnaast wil de Sociale Dienst er ook gewoon zijn voor studenten die nood hebben aan een luisterend oor. Want de coronacrisis, die weegt voor de studenten steeds zwaarder door."

Hoe ervaren jullie deze periode zelf?

Annelore: "Het is een heftige periode geweest. Tijdens de eerste golf moesten we volledig overschakelen op thuiswerk. Dat is iets wat we nog nooit hadden gedaan, en plots moesten we onze volledige werking digitaal toepassen. Tijdens die periode ontvingen we natuurlijk veel aanvragen en dossiers van studenten die met problemen zaten. En die vragen zijn meestal ook niet eenduidig te beantwoorden."

"Daarnaast wil de Sociale Dienst er ook gewoon zijn voor studenten die nood hebben aan een luisterend oor."

"Tijdens de zomer leek de situatie dan weer te verbeteren en toen hebben we ook een deel van ons werk op het bureau kunnen heropstarten. Maar ondertussen zitten we dus opnieuw thuis. Het zijn echt geen makkelijke tijden, zowel voor ons als voor de studenten."

De wereld is nog niet coronavrij. Hoe zien jullie de toekomst?

Annelore: "Ik vind het eerlijk gezegd moeilijk om daar een antwoord op te geven, omdat het ook voor mij allemaal onduidelijk is. De wereld is veranderd en volgens mij zal de wereld die we voor corona kenden nooit helemaal terugkeren. Wat ik dan vooral beangstigend vind, is hoe we daarmee zullen moeten omgaan. Alles is misschien veranderd, maar wij zijn wel nog allemaal dezelfde personen gebleven en dat maakt het net zo moeilijk om ons gedrag aan te passen."

"De werking van onze dienst zal de komende jaren veel veranderen"

Annelies Cosyns: "Ik sluit mij aan bij Annelore. Bijvoorbeeld, vroeger kwam iedereen naar ons bureau en stonden ze daar met wel tien mensen aan te schuiven. Ik denk eerlijk gezegd dat we die taferelen niet meer zullen meemaken. De werking van onze dienst zal de komende jaren veel veranderen: dat geeft me eigenlijk wel een raar gevoel."

Annelore: "Ja, wij zijn het ook echt gewend om een gesprek te hebben met de studenten die langskomen. Nu is alles plots heel afstandelijk, waardoor studenten vaak het gevoel hebben niet meer te zijn dan een van de vele e-mails."

Heeft corona ook voor mooie momenten gezorgd bij jullie?

Annelies: "We werkten sowieso al goed samen, maar in deze tijden hebben we elkaar natuurlijk meer dan ooit nodig. We hebben moeilijke periodes doorgemaakt, maar die periodes hebben wel bewezen dat het ons lukt, ook als het moeilijk gaat. We kunnen op elkaar rekenen, in goede en in slechte tijden. Ook krijgen we veel waardering van de studenten, dat merken we wel aan de antwoorden die we van hen krijgen. Wij willen dan ook dat de studenten op de eerste plaats komen, nu meer dan ooit. En volgens mij hebben we daar in deze moeilijke periode echt wel ons werk van gemaakt."

Annelore: "Je merkt inderdaad dat veel studenten onze inzet enorm waarderen. Zoals Annelies al zei, proberen ook wij er voor elkaar te zijn. Ik merk dan ook dat we de dingen die we wel nog samen kunnen doen, veel meer waarderen."

Bekijk de mogelijkheden van studiefinanciering van de Sociale Dienst op www.ugent.be/socialedienst.

Heb je vragen? Aarzel dan zeker niet om de Sociale Dienst te contacteren via socialedienst@ugent.be