BREAKING: Gevel Boekentoren vervangt Ufora

Althans de aankondigingenfunctie ervan

Op vrijdag 6 november kondigde de rector de voorlopige finale aan van het Boekentorenverhaal met een ode aan de zorgverleners. "COVID-19 SUCKS. Dank voor alles, zorgverleners!" Enkele avonden op rij konden de inwoners van Gent deze hartverwarmende boodschap zien verschijnen op de gevel van de Boekentoren.

Het Boekentorenproject was duidelijk een welslagen. Zo succesvol zelfs dat de rector afgelopen woensdag (11 november, red.) aankondigde via Twitter het Boekentorenverhaal toch verder te zetten én warempel uit te breiden. Uit de officiële berichtgeving leren we dat het project wordt verlengd uit solidariteit voor de studenten, maar vanuit de dichte kringen van de rector horen we toch iets anders. Een bestuurslid van de UGent, dat verder anoniem wenst te blijven, verklapt ons dat ze per ongeluk de EB-L1505UH projectors van Epson hadden gehuurd voor 12 maanden in plaats van 12 dagen. Wie deze logistieke en financiële flater precies beging, is bij onze redactie nog niet bekend.

Vandaar heeft de rector blijkbaar persoonlijk beslist om op een innovatieve manier gebruik te maken van de situatie. "Aangezien jullie Ufora toch zo haten: Ufora ad mortem, vivat IV omnis Boekentoren frontes!" ("Dood aan Ufora, leve alle vier gevels van de Boekentoren", red.) luidde zijn tweet op woensdag 11 november om 04:20u 's nachts. In een persbericht aan Het Laatste Nieuws kondigde de rector de volgende dag aan dat vanaf nu alle aankondigingen geprojecteerd zullen worden op de gevels van de Boekentoren. Alle functies zoals 'Inhoud', 'Groepen' en andere 'Ufora-tools' zullen uiteraard beschikbaar blijven, maar de functie 'Aankondigingen' zal binnenkort verdwijnen van het online platform. Wij, als officieel studentenblad van de UGent, zijn uiteraard gechoqueerd door deze beslissing en vroegen de rector om verdere uitleg.

Screenshot van de livestream

Beste rector, hoe gaat u dit logistiek bolwerken? De UGent biedt ongeveer 220 verschillende opleidingen aan, verspreid over 11 faculteiten. Hoe gaat u ervoor zorgen dat de studenten de juiste aankondigingen zullen zien op het juiste moment?

"Wel, daar hebben we met de Raad van Bestuur erg goed over nagedacht de afgelopen 24 uur. We hebben een gans schema uitgewerkt waarbij elke opleiding een vast tijdslot krijgt waarbij alle aankondigingen van die opleiding geprojecteerd zullen worden. We zijn nu fulltime aan het werken aan de lijst, die binnen enkele dagen gepubliceerd zal worden via De Gazet van Antwerpen. Daarnaast hebben we rekening gehouden met het feit dat niet elke student tijdens hun tijdslot in de buurt van de Boekentoren aanwezig kan zijn. Daarom installeerden we verschillende camera's die alle vier gevels van de Boekentoren 24/7 zullen filmen en livestreamen."

En hoe zult u dit gigantisch project bekostigen?

"De Vlaamse Regering kondigde onlangs aan 38 miljoen euro te zullen vrijmaken voor hoger onderwijs. De UGent zou daar een mooi stuk van de taart krijgen, namelijk zo'n dikke 5,5 miljoen euro. Dat lijkt me voldoende budget om de huur van de projectors, de camera's en de energierekening te bekostigen tot september 2021. Wat er daarna zal gebeuren is een verrassing, zowel voor jullie als voor mij, beste studenten."