Lezersbrief: Wegwerp in UGentresto's

Deze lezersbrief over duurzaamheid in de UGentresto's werd ons toegestuurd door een groep UGent-studenten en -alumni en enkele deelnemers van de Summerschool Klimaat 2019.

Beste rector, vicerector, bestuur en beheerders van de Universiteit Gent

De eerste weken van het academiejaar zijn achter de rug. Het coronavirus maakt het onmogelijk om dit semester als voorgaande jaren te doen verlopen. De pandemie zorgt voor grote veranderingen in de organisatie van lessen, bibliotheken, homes en @'s. Heel veel aspecten van de bedrijfsvoering worden noodgedwongen herbekeken en het spreekt voor zich dat dit geen gemakkelijke oefening is.

De UGent heeft echter steken laten vallen. We spreken hier niet over de organisatie van lessen, online dan wel fysiek, noch over de organisatie van auditoria of het studentenleven. De UGent heeft volgens ons steken laten vallen bij de duurzame organisatie van de resto's.

De verschuiving naar afhaalmaaltijden is vanuit epidemiologisch standpunt perfect verdedigbaar. Vanuit een duurzaamheidsstandpunt faalt deze shift echter volledig. Onze instelling besliste namelijk om een takeaway-systeem op te zetten mét wegwerpbekers in wegwerpbekerhouders, wegwerpsalad-bowls in wegwerpzakjes en de gekende zwarte wegwerpbakjes voor warme maaltijden.

Ja, ook die zwarte bakjes zijn wel degelijk wegwerp, zo toonde Joost op het Uitzwaaimoment. Want zoals je ook een wegwerpmasker in principe een paar keer kan hergebruiken, is dit net zo min als de zwarte bakjes daarvoor bedoeld of gemaakt. Dat erkent ook de directeur van de Dienst Studentenvoorzieningen, Dominique Van Acker, in een vorige Schamper-editie: "De containers zijn geen typische duurzame dozen, maar zijn in feite wel herbruikbaar." We moeten het dus stellen met wegwerpmaterialen of in het beste geval met "in feite wel herbruikbaar". In feite kan je een plastic flesje ook hergebruiken en in feite zijn zelfs de plastic wegwerpsalad-bowls misschien ook herbruikbaar.

Bovendien werd er niet gekozen voor een systeem met waarborg, wat ondanks de specifieke communicatiecampagne zorgt voor een verminderde retour van deze bakjes. Vanuit gedragswetenschappelijk standpunt is dit een enorme gemiste kans. Met maanden voorbereidingstijd – de beslissing werd reeds in juni genomen – en nu iedereen toch volledig uit zijn of haar geijkte gewoontes wordt gehaald, was dit het ideale moment om personeel en gebruikers opnieuw aan de omgang met herbruikbare takeaway-materialen te laten wennen. Zeker omdat het momenteel rustig is en het restopersoneel voldoende tijd heeft om dit degelijk uit te testen en op punt te stellen.

De feiten zeggen ook dat we met de verkoop van een colablikje nog niet eens de kost van een grote soepbeker, salad-bowl of zwart bakje kunnen dekken. De aankoopkost van die producten ligt hoger dan wat de UGent krijgt voor een colablikje. Niet alleen nu. Zelfs buiten de coronatijden worden zowat de gehele inkomsten van onze frisdrankautomaten opgesoupeerd aan wegwerpverpakking die na enkele minuten gebruik letterlijk in de vuilnisbak belandt. Als studenten worden we vervolgens verplicht om geld uit te geven aan vulling voor de vuilnisbak. Hoe is dit te rijmen met de ambitie van de universiteit om haar restafvalfracties terug te dringen en circulair sterkhouder te worden?

In plaats van te investeren in herbruikbare materialen, hiermee te experimenteren en te durven onderzoeken, denken en doen, blijft de UGent ter plaatse trappelen wat betreft het afval in de resto's. Dit in een maatschappij en een Vlaanderen dat van circulair handelen een speerpunt maakt. Dan spreken we nog niet over Europa, dat vanaf 2021 een heel aantal wegwerpproducten bant.

Bovendien tonen andere Vlaamse universiteiten dat een wegwerparme resto wél kan; de Universiteit Antwerpen heeft, onder andere, haar cambio-systeem – een duurzame takeaway mét waarborg en de Vrije Universiteit Brussel rolde onder meer de Gentse Billie Cup uit in haar resto. Ook het UZ Gent loopt op ons voor met de introductie van de Billie Cup. Een lijstje waar onze UGent ook had in mogen of moeten staan.

Aan het verleden kunnen we niets meer veranderen, maar laten we dan wel naar de toekomst kijken én NU aan deze toekomst beginnen werken. Durf Denken, UGent. En bovenal, Durf Ervoor Gaan.

Ondertekend door: Matilde Schokkaert, Lize Borms, Simon De Kock, Seppe De Mits, Désirée Wagenaar, Ine Desmet, Cato Van Herzele, Josje van Gemert, Joren Gistelinck, Hanne Peeters, Kobe Tilley, Madelein Descamps, Gert De Keersmaeker, Emily Ruilova en Arno De Ridder

Deelnemers Summerschool Klimaat 2019

Studenten en alumni UGent