Inclusie voor studenten, door studenten

Gaëlle Leon en Marie De Cordt zetten zich in om fysieke barrières voor studenten met een functiebeperking aan te pakken. Ze wonnen er in oktober zelfs de ENLIGHT Inclusion Award mee. Toch is hun strijd nog lang niet gestreden.

Gids en meldpunt

Gaëlle en Marie, twee studentes aan de UGent, stroopten de mouwen op en werkten diverse initiatieven uit om de universiteit inclusiever te maken. Ze lanceerden onder meer een gids voor inclusieve evenementen. Studentenverenigingen kunnen van de gids gebruik maken bij de organisatie van hun activiteiten. Dat gaat breder dan enkel rolstoeltoegankelijkheid. Zo staan er ook tips in rond inclusieve communicatie en catering. Daarnaast hebben ze het Meldpunt Versterkpunt op poten gezet. UGent'ers met een beperking kunnen via dit meldpunt hindernissen signaleren, waarna de universiteit naar een gepaste oplossing zoekt.

Wat kan beter?

Volgens de studentes kan de UGent naast de huidige inspanningen voor inclusie nog altijd veel meer doen. "Om eerlijk te zijn heb ik binnen de UGent heel vaak de indruk gehad dat je heel veel moet pushen om te weten te komen waar je als student met een functiebeperking recht op hebt", vertelt Gaëlle.

"Echte inclusie wordt niet bereikt door enkele 'redelijke aanpassingen'" - Marie De Cordt

Ze leggen uit dat alle campussen toegankelijk zouden moeten zijn voor mensen in een rolstoel, slechtzienden, slechthorenden en mensen met ASS. Ook zouden lesopnames standaard beschikbaar moeten zijn, moeten de studietrajecten flexibeler worden en is extra aandacht voor het mentaal welzijn van studenten noodzakelijk. Ook de informatieverstrekking naar studenten met een functiebeperking moet beter. Gaëlle stelt voor om de massacommunicatie op Ufora te vervangen door persoonlijke communicatie.

Marie vervolgt: "Echte inclusie bereiken we niet door enkele 'redelijke aanpassingen', maar enkel wanneer we de kern van het probleem aanpakken: de validistische structuren die onze samenleving organiseren." Dit betekent dat je een beperking niet moet zien als iets wat een oplossing nodig heeft, maar als iets wat je moet waarderen. "Dat wil dan ook zeggen dat, als de universiteit nadenkt over bouwplannen, reglementen, of andere aspecten van haar organisatie, dat er daarbij altijd moet worden erkend dat sommige studenten en medewerkers een beperking hebben. Dat mag men niet als een probleem zien, maar gewoon als iets om rekening mee te houden", legt Marie uit. 

Omslachtig statuut

Studenten met een functiebeperking kunnen aan de UGent een beroep doen op een bijzonder statuut, waardoor ze van extra faciliteiten kunnen genieten. Gaëlle heeft er gemengde gevoelens bij. "Het is een hele goede zaak dat het er is. Uitstel kunnen vragen voor taken in geval van een chronische ziekte of pijn, bijvoorbeeld, is een goeie zaak." Wel legt de UGent volgens haar onvoldoende uit waarvoor je het statuut kan aanvragen. Bovendien is er een drempel voor studenten om aan te geven dat ze een extra nood hebben: "Het kan zo omslachtig zijn dat sommigen er tegenop zien", besluit ze.

 

0
Gemiddeld: 1 (1 stem)

Reactie toevoegen