Prof Préférée: Goedele De Keersmaeker

Goedele De Keersmaeker is als professor verbonden aan het Gents Instituut voor Internationale Studies. Vraag gelijk welke pol en soc'er naar 'Goedele', en het gesprek valt gegarandeerd niet meer stil voor een paar uur.

Onder studenten bent u geliefd en gevreesd, wat kan u echt kwaad maken?

"Ik kan me ongelofelijk storen aan domme historische fouten in de pers. Correcte feitelijke gegevens is toch het minimum dat we als lezers van journalisten mogen verwachten? Studenten zijn soms verbaasd dat ik me 'kwaad' maak, maar ze vergeten wel eens dat dat bij het leven hoort. En ja, ik ben kwaad op mezelf en mijn generatie omdat we de klimaatcrisis niet eerder hebben aangepakt, kwaad over wat Rusland in Oekraïne aanricht en woest over de situatie in Gaza."

Wat is uw favoriete anekdote die u regelmatig vertelt tijdens hoorcolleges?

"Bijna veertig jaar geleden ging ik eens naar een lezing over Europese veiligheid in Brussel. Ik was de enige vrouw in een auditorium vol oudere mannen: diplomaten, politici, officieren, hoge ambtenaren… Dat had iets gênants, zelfs beangstigend. Ik werd aangestaard. Gelukkig is dat vandaag de dag wat beter. Dingen kunnen veranderen."

Wie is uw 'favoriete' realpoliticus aller tijden?

"Ik hou niet van realpolitici pur sang, maar evenmin van idealistische zwevers. Zowel de staatsraison van Machiavelli als 'de eeuwige vrede' van Kant zijn voor mij een bron van inspiratie. Wie ik ook erg bewonder, zijn de leiders van de Belgische revolutie van 1830, doorgaans jonge mensen zonder veel ervaring. Zij moesten laveren tussen de eisen van de radicalen op het thuisfront, een koppige Hollandse koning, tegengestelde Frans-Britse belangen, Franse ambities in België en de latente dreiging van een interventie door de Russische tsaar. Dan zeg ik toch: chapeau."