Atelier Modelstudies geeft zich bloot

Net buiten de drukke Overpoortstraat zit een gezellig atelier verstopt. Daar komen de leden van Atelier Modelstudies een paar avonden per week samen om naaktmodellen te tekenen en te schilderen. Bestuurders Annemie en Jakob vertellen meer.

Wat doet jullie vereniging?

"Wij organiseren tekenlessen, en soms schilderen en boetseren we ook. Elk semester geven we zeven lessen voor verschillende kleine groepen. Daardoor blijft het altijd heel laagdrempelig. Aan het einde van het semester organiseren we ook een tentoonstelling in ons atelier dat zich in Home Fabiola bevindt. Iedereen mag zijn favoriete zelfgemaakte werkjes meenemen en we hangen de muren vol! We nodigen dan iedereen uit, we bekijken elkaars werk en we drinken iets. Dat is heel gezellig."

"Onze lessen worden altijd gegeven door mensen met een kunstopleiding, bijvoorbeeld jonge mensen die net zijn afgestudeerd. Sommige lesgevers zijn oudere, professionele kunstenaars die bij ons komen om iets bij te verdienen."

Hoe verloopt een les?

"Een les duurt telkens drie uur met een pauze halverwege. De invulling van de les hangt af van de docent. Soms krijgen we in het eerste deel van de les een specifieke opdracht en materialen of bespreken we technieken, moeten we schetsen maken op één of twee minuten… Daarna is er meer tijd om te experimenteren en iets volledig uit te werken zoals je zelf wil. De lesgever komt ook regelmatig eens rondkijken. Je kan dan samen bespreken wat je interessant of mooi vindt en hoe je bepaalde dingen anders kan doen. Op die manier is er begeleiding en evaluatie op een toegankelijke manier. Je wordt uitgedaagd om veel nieuwe technieken en materialen uit te proberen en na te denken over kunst. Soms beginnen we de les door een kunstboek te bespreken of elkaars favoriete werken te bekijken, waardoor je heel veel bijleert."

Jullie tekenen en schilderen telkens een naaktmodel. Wie zijn jullie modellen?

"De modellen zijn deels anciens van onze vereniging. Daarnaast hebben we nu al twee keer een oproep gedaan via sociale media, waar telkens veel mensen op reageren. Dikwijls zijn dat studenten. We proberen te zorgen voor diverse modellen: zowel ouder als jonger, wat dikker en dunner, wat verschillende huidskleuren… Dat maakt het tekenen interessant!"

"De modellen waren heel positief, maar vinden dat de verwarming wat hoger mag"

"Sommige modellen poseren gewoon zittend op een stoel, terwijl anderen het doen voor de fysieke uitdaging: zij nemen acrobatische houdingen aan die ze lang moeten volhouden. De sfeer met de modellen zit ook altijd echt goed, we hebben daar nog nooit problemen mee gehad. We hebben vorig semester een bevraging gedaan over het welbevinden van de modellen en zij waren heel positief. Behalve dat de verwarming wat hoger mag! (lacht)"

Wie kan lid worden? En hoe doe je dat?

"Iedereen kan lid worden! Je hebt helemaal geen ervaring nodig. Volgens ons is die laagdrempeligheid onze grootste troef. Je moet zelf ook geen materiaal meenemen: dat wordt door ons voorzien en is inbegrepen in de prijs. Die bedraagt maar 79 euro voor UGent-studenten, 99 euro voor niet-UGent-studenten. Als je dat vergelijkt met andere tekencursussen zijn we eigenlijk uniek: een avondcursus tekenkunst eist al snel verschillende avonden in de week en veel meer geld. Meer informatie en het inschrijfformulier verspreiden we op onze sociale media."