Waar komt de naam van mijn aula vandaan?

De UGent is meestal niet creatief wanneer ze namen bedenkt voor de lokalen. Meestal heb je les in auditorium A of lokaal 101, maar sommige lokalen hebben een andere naam. Waar komen die eigenlijk vandaan?

Ufos en spijkerschrift

Leon De Meyer is een naam die je misschien niet onbekend in de oren klinkt als je af en toe les hebt op campus Ufo. De grootste aula van de hele universiteit, goed voor een slordige duizend stoeltjes, is namelijk vernoemd naar baron Leon De Meyer. Die begon zijn studentencarrière aan de UGent als letterenstudent en keerde na een kleine afdwaling aan de ULB terug naar Gent als professor in de Oosterse filologie. Hij bekoorde academische faam nadat hij de val van Babylon kon dateren. Verder ontdekte hij in Irak 2500 spijkerschrifttabletten.

In 1985 nam zijn carrière een wending. Hij nam afscheid van spijkerschrift en werd rector van de universiteit, die in slechte papieren zat. De UGent verloor steeds meer studenten en het Universitair Ziekenhuis had een berg schulden. De Meyer slaagde erin de universiteit terug op de rails te krijgen, een daad die hem een aula opleverde toen de UGent in 2009 het Ufo opende (dat trouwens gewoon een afkorting is van 'universiteitsforum' en niets te maken heeft met vliegende schotels).

Eerste vrouwelijke letterenstudente

Jeanne Wiemer begon in 1904 aan een opleiding Germaanse filologie. Ze was niet de eerste vrouwelijke studente aan de UGent. Die eer gaat naar Sidonie Verhelst die in 1882 een opleiding Natuurkunde aanvatte. Wiemer was wel de eerste vrouwelijke studente aan de letterenfaculteit en de eerste vrouwelijke studente die voor de Eerste Wereldoorlog een diploma zou halen.

Hoewel studeren aan het hoger onderwijs voor vrouwen nu geen vreemde zaak meer is, was het in de tijd van Wiemer geen evidentie. Het middelbare onderwijs voor vrouwen stond nog in zijn kinderschoenen. Na haar opleiding ging Wiemer zelf aan jonge vrouwen lesgeven om de drempel naar hoger onderwijs te verlagen. In 2017 werd, meer dan honderd jaar nadat ze er zelf afstudeerde, een aula naar haar vernoemd op de faculteit Letteren en Wijsbegeerte. Niet de eerste de beste aula: Auditorium 5 in de Blandijn is een van de grootste aula's aan de UGent en kan tot 650 enthousiaste taalkundestudenten ontvangen die in de voetstappen van Wiemer treden.

Uilen met streken en hormonale studenten

Het moeten niet altijd bekende mensen zijn, moet iemand van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen gedacht hebben toen die de opdracht kreeg de auditoria van een naam te voorzien. Op campus Coupure kan je namelijk heerlijk vertoeven in aula Oehoe wanneer je meer leert over bio-ingenieursdingen. De aula is vernoemd naar een van de grootste uilensoorten op aarde, duidelijk een verwijzing naar hoe slim de gemiddelde student is. Gelukkig heb je altijd een beeld van een Oehoe om duidelijk te maken dat je in het juiste auditorium zit.

Wie wil er nu geen les hebben in een lokaal dat vernoemd is naar een gelukshormoon?

Op campus Heymans zochten ze het ook niet te ver. Onze toekomstige farmaceutici en apothekers krijgen onder andere les in lokalen die namen als cytokine, muscarine, dopamine, histamine en adrenaline dragen. Een, niet zo subtiele, knipoog naar hun vakgebied dus, maar wie wil er nu geen les hebben in een lokaal dat vernoemd is naar een gelukshormoon?