"Magic, madness, heaven, sin"

In den beginne schiep God de aarde. Op de eerste dag vond hij dat er licht moest komen en dag en nacht ontstonden. De tweede dag maakte hij de hemel. Toen de zaadvormende planten en vruchtbomen, dit was de derde dag. De zon, maan en sterren op de vierde, de waterdieren en vogels op de vijfde. Op de zesde dag creëerde hij de wilde dieren, het vee, de insecten en uiteindelijk de mens.

Een aantal dagen later creëerde hij Schamper. Dat werk laat hij sindsdien over aan elk zootje studenten dat zich vrijwilliger stelt. Deze edito is daar een getuige van. Waarom ben ik, chef beeld, dat in godsnaam aan het schrijven, terwijl ik eigenlijk nooit schrijf?

Wat is de rol van God eigenlijk aan de universiteit? Onze buren van de Katholieke Universiteit van Leuven volgen allemaal verplicht het vak 'religie, zingeving en levensbeschouwing'. Bij ons, aan de voormalige Rijksuniversiteit Gent, bestaat zoiets niet. Zelfs de lezing van Thierry Baudet, georganiseerd door het Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond (KVHV) Gent, ging bijzonder weinig over God en religie. Al in 1882 vertelde Nietzsche het ons: "God is dood." Is de enige, miezerige stiltekamer aan de hele universiteit daar getuige van? Want al is er een plek waar studenten en lesgevers rustig kunnen bidden, doen ze dat eigenlijk wel?

Al in 1882 vertelde Nietzsche het ons: "God is dood"

Misschien is God al langer niet zo aanwezig op onze universiteit. In 1856 spraken de bisschoppen al zo goed als een banvloek uit over de UGent. Professor Hubert Brasseur wordt het boegbeeld van de affaire die sindsdien bekend staat als 'de zaak-Brasseur'. Maar wie Nietzsche voorbij heeft zien komen in enkele lessen, weet dat God niet dood is, maar eigenlijk gewoon vervangen. Vervangen door andere dingen om in te geloven. Zoals de wetenschap.

Of zoals Taylor Swift. Nu '1989 (Taylor's version)' net uit is, en Travis en Taylor hét halloweenkostuum van het jaar zijn, is de 'Taylormanie' weer alomtegenwoordig. Want de UGent heeft misschien geen 'religie, zingeving en levensbeschouwing', maar wel 'English literature (Taylor's Version)'.

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)