UGent by night

De laatste die naar buiten gaat, doet het licht uit. Zo gaat het bij de meeste mensen thuis, maar hoe zit dat aan de UGent? Gaan de lichten er 's avonds uit, of verlicht de gemiddelde campus de straten van Gent?

We spreken van lichtvervuiling als er verhoogde helderheid van de nachtelijke omgeving is door kunstlicht. Dat kan een negatieve impact hebben op de gezondheid. Bijvoorbeeld voor de aanmaak van melatonine, ook wel het 'slaaphormoon' genoemd omdat het ons moe maakt. Melatonine wordt alleen aangemaakt als het donker genoeg is, dus kan lichtvervuiling op lange termijn slaapritmestoornissen veroorzaken. Daarnaast kost de lichten laten branden extra energie en is het niet bepaald milieuvriendelijk. Omdat België een van de meest lichtvervuilde landen ter wereld is, trokken wij de Gentse straten op om na te gaan hoe lichtvervuilend UGent-gebouwen zijn.

Ons onderzoek begon op een doordeweekse maandagavond in de Therminal, het studentenhuis van de UGent. Aangezien er nog activiteiten aan de gang waren, zoals een quiz van een ons verder niet bekende studentenvereniging, was het niet vreemd dat de lichten er nog brandden. Een antwoordenblad invullen bij kaarslicht lijkt ons niet meteen een verbroederende studentenactiviteit.

Campus Tweekerken was meer verlicht dan de gemiddelde filosoof in de 18e eeuw

We waren de Therminal amper uit toen we het volgende verlichte gebouw zagen. Campus Tweekerken, de thuisbasis van de Gentse economen en bedrijfskundigen, was meer verlicht dan de gemiddelde filosoof in de 18e eeuw. Om tien uur 's avonds was er behalve één kat niemand meer te zien, hoewel alle lichten er nog volop onze ogen verblindden.

Vervolgens verplaatsten we het onderzoek naar de Blandijn. In een paar auditoria was er nog licht, vermoedelijk omdat er nog avondlessen gegeven werden. Verder was enkel de hoofdingang nog verlicht. Blandino's zijn zich dus duidelijk beter bewust van de lichtvervuilingsproblematiek dan de gemiddelde FEB'er.

Na deze meevaller gingen we verder richting rectoraat. Eerst passeerden we het Ufo, daar was nog een receptie aan de gang, wat verklaarde waarom er nog licht brandde. Maar wanneer we ons omdraaiden, waren we minder tevreden. Hoewel de lichten binnen niet brandden, was de volledige gevel van studentenresto de Brug wél verlicht. Of de resto nog duidelijk moet maken waar je moet zijn voor een spaghetti na sluitingstijd is discutabel. In het rectoraat waren alle lichten wel gedimd, al komt dit waarschijnlijk doordat sommige dingen die daar gebeuren het (dag)licht niet verdragen …

Ook aan de Boekentoren en de Rozier brandden alle lichten nog, waarschijnlijk omdat de bibliotheek nog open is tot tien uur. Dat kan een reden zijn om de verlichting langer aan te laten, al kan je je afvragen hoeveel mensen er dan nog studeren in de bib. Toen we er een uurtje later nog eens passeerden, waren de meeste lichten wel gedoofd, maar op sommige plekken was er nog een brandende lamp te bespeuren. Misschien waren er nog een paar vlijtige studenten achtergebleven of had iemand niet veel zin om alle lokalen nog eens te controleren.