Prof préférée: Katrien Boncquet

Katrien Boncquet is leerkracht Spaans en Nederlands aan het Universitair Centrum voor Talenonderwijs en het Centrum voor Volwassenenonderwijs Kisp, waar ze al jaren mensen van alle leeftijden leert dat je de 'h' in 'hola' niet uitspreekt.

Hoe bent u leerkracht Spaans geworden?

"Ik heb Vertaler-Tolk gestudeerd en ben dan naar Spanje vertrokken. Toen ik terugkwam, wist ik helemaal niet wat ik wou worden. Ik had vol zekerheid gezegd: "geen onderwijs. Dat zeker niet (lacht)." Toen kwam ik iemand tegen die ik nog kende van mijn studies en die werkte op een avondonderwijsschool, een CVO. Ze zochten iemand om in te vallen. Ik ben daar dan gaan invallen om een paar Spaanse lessen te geven en ik heb daar tien jaar gewerkt. Drie jaar later heb ik dan mijn diploma van leerkracht behaald. Dat heb ik dan pas gedaan, omdat ik eerst echt zeker was dat ik dat niet lang ging doen. We zijn ondertussen twintig jaar verder."

Wat is een Spaanse of Latijns-Amerikaanse plaats die iedereen in hun leven minstens één keer moet gezien hebben?

"Mag ik er maar één kiezen? Dat is keimoeilijk … In Spanje vind ik de mooiste plek, zowel om te bezoeken als om er te wonen, Granada, omdat dat alles heeft: het is een studentenstad, maar heeft ook cultuur, mooie dingen om te bezoeken, bergen dichtbij en het strand. In Zuid-Amerika vind ik Colombia echt een prachtland. Dat heeft ook alles te bieden: natuur en cultuur. Minder cultuur dan in Peru of Mexico, maar de natuur is zo spectaculair: de Andes, de jungle, de Caraïbische Zee en dan de woeste Stille Oceaan."

Heeft u tips voor mensen die nieuwe talen willen leren?

"De eerste en beste manier is een lief hebben dat die taal spreekt (lacht). Ten tweede is er wonen in het land, maar dan liefst niet met andere Erasmusstudenten, natuurlijk, maar met anderen die de taal spreken. En daarna is er naar de les komen, maar met twee uurtjes in de week gaat dat traag vooruit. Ik zou dus altijd aanraden om naar series en films te kijken, en naar muziek te luisteren. Zet dat op terwijl je kookt! Wees gewoon zo veel mogelijk in contact met de taal. Vrienden hebben die de taal spraken is ook altijd een pluspunt. En stoppen met Engels te praten."