'Fantasia' is het beste kinderboek ooit. En rozengeur is zwaar overrated.

'Fantasia' is twintig jaar oud, maar het verhaal van een angstige muis-journalist die een wereld vol feeën, heksen en geurpagina's binnensukkelt, blijft tot op vandaag overeind. Geronimo Stilton was voor veel jonge lezers hun eerste literaire held. Wat is het geheim achter de blijvende magie van 'Fantasia'?

Een ge­an­tro­po­mor­fi­seerde muis in een groen maatpak die een krant uitgeeft, opent een muziekdoosje op zolder en wordt prompt ontvoerd naar een magisch land door een pratende brulkikker die cosplayt als 18e-eeuwse dichter. Het klinkt totaal absurd, maar een exclusief onderzoek door Schamper* leert ons dat het de eerste bladzijden van het beste jeugdboek aller tijden zijn: 'Fantasia' van de Italiaanse auteur Elisabetta Dami, beter bekend onder het pseudoniem van haar hoofdpersonage Geronimo Stilton.

Fantasia kwam uit in 2003, maar te oordelen aan de gebruikssporen die het exemplaar uit de gemeentelijke bibliotheek draagt, is het boek nog niks van zijn populariteit verloren. Tot op vandaag heeft de uitgever van 'De Wakkere Muis' (woke muizenkranten?, red.), de meest gelezen krant van Muizeneiland, al zeventien volumes in de Fantasia-reeks geschreven. De hele Geronimo Stilton-reeks verkocht wereldwijd al 180 miljoen exemplaren. De avonturen van Dami's muis zijn in 49 talen vertaald. Wat is het geheim achter het succes van Dami en Stilton?

De vormgeving is op maat gemaakt voor beginnende lezers. Stiltonboeken combineren strips en boeken op een manier die nooit geforceerd aanvoelt. Het boek staat vol afbeeldingen, maar je hebt nooit de indruk dat je een kleuterboek aan het lezen bent. Er is veel tekst, maar die is opgevrolijkt met woorden die speciaal gelay-out zijn om de betekenis ervan kracht bij te zetten. Word Art was in 2003 nog legaal, en Dami maakt er kwistig gebruik van.

Het hoofdpersonage, Geronimo Stilton, wil helemaal geen hoofdpersonage zijn. Voor jonge lezers is Stilton als onvrijwillige held een verfrissing. Geronimo is dan wel de centrale figuur, hij lost zijn problemen zelden alleen op. In de 'normale' wereld van Muizeneiland heeft hij zijn vrienden en familie die hem een handje te helpen, in Fantasia zijn dat collega-pantoffelhelden als de poëtische brulkikker Prulletje Prulschrijver en de spijbelende draak Drakelijntje.

'Fantasia' is een gateway drug naar het fantasygenre, een masterclass in fantasiewerelden bouwen. Het boek slaagt erin op een toegankelijke manier een vrij complexe wereld te scheppen. Dat doet het met aantrekkelijk vormgegeven kaarten en overzichtelijke fiches per land in Fantasia, maar bovenal met hét verkoopsargument van 'Fantasia': de geurpagina's. Een revolutionair concept dat de verspreiding van kinderziektes ('wrijf en snuif') een stevig handje hielp, maar geniaal is. Om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen: de geur van het feeënrijk is enorm overrated. De beste geuren waren de aardmannetjes en de zeemeerminnen. Case closed.

'Fantasia' is niet alleen een ideale eerste stap in het Geronimo Stilton Cinematic Universe en een mooi begin van je literaire carrière als kind, het staat ook vandaag nog als een huis. Gi-ga-geitenkaas, wat een boek!

*Onderzoekers werden mogelijk verblind door jeugdnostalgie. Objectiviteit is niet gegarandeerd.