Een nieuw jaar met nieuwe kansen

Nu het academiejaar officieel geopend is door onze rector Rik Van de Walle en de eerste lessen ondertussen al achter de rug zijn, is ook Schamper terug van nooit weggeweest met de eerste volwaardige editie van het academiejaar. We pakken in deze Schamper uit met heel wat interviews. Onder de geïnterviewden vinden we onder andere professoren doctoren Hendrik Vos en Bruno De Wever terug, maar ook de studentenpsychologen, het GUK en doctoraatstudente Dagmar Stockman doen hun verhaal.

Maar laten we eerst nog eens terugkeren naar die opening van het academiejaar en de bijhorende rectorale openingsrede. Na een introductie en een kleine opsomming van enkele verwezenlijkingen, gaat Rik Van de Walle over naar het heikele punt van de inadequate financiering van de universiteiten door de Vlaamse overheid. Het gaat over een gigantische onderfinanciering die enkel en alleen al voor de periode van 2020-2022 oploopt tot 136 miljoen euro. Als reactie hierop maakt de rector als het ware nog even reclame voor de komende betoging op 11 oktober die pleit voor een correcte toepassing van het financieringsdecreet van de Vlaamse overheid. De betoging is niet enkel voor UGent-medewerkers, maar ook studenten hebben er belang bij.

De mogelijkheden van AI zijn niet te overzien, zeker voor bepaalde sectoren, en de universiteit moet volgens de rector mee het voortouw nemen in de AI-revolutie

Een opvallend onderwerp waar de rector het vervolgens over heeft is artificiële intelligentie. Hij ziet het erg positief en beschouwt het als een echte game changer. De mogelijkheden van AI zijn niet te overzien, zeker voor bepaalde sectoren, en de universiteit moet volgens hem mee het voortouw te nemen in de AI-revolutie.

Afsluiten doet de rector door nadruk te leggen op het belang van samenwerking en vertrouwen aan de UGent. Laten wij als studenten hopen dat dit niet enkel betrekking heeft op de relatie tussen de centrale administratie en de faculteiten, waar de rector het in zijn rede over heeft, maar ook op de relatie tussen de UGent en haar studenten.