LEZERSBRIEF: "Rik Van de Walle is een visionair"

Een hartenkreet

Wij ontvingen de volgende brief, waarvan de afzender zichzelf slechts beschreef als "Niet Rik Van de Walle". We willen u dit prikkelende leesvoer niet onthouden, dus publiceren we de brief integraal.

Beste redactie

Het is met pijn in het hart dat ik jullie deze brief stuur. Het betreft mijn (en jullie, vergeet dat niet) rector, Rik Van de Walle (@rvdwalle). De laatste maanden krijgt de arme man het hard te verduren. Volkomen onterecht.

Rik is een visionair. Hij lijkt wel de enige die zich om de toekomst van onze alma mater bekommert. Akkoord, besparingen zijn nooit fijn. Wel integendeel. Maar soms zijn ze nodig. Zelf zou ik het overigens niet over "besparingen" hebben. "Kerntakendebat" lijkt me eleganter. De rector heeft dat puik aangepakt heeft. Sereen. Doordacht. Gedegen. Dat sommigen boos zijn? Je kan geen omelet bakken zonder eieren te breken.

Dan is er nog die fabel dat Rik zijn 'besparingsvoorstellen' er snel probeert door te duwen zonder dat iemand tijd heeft om te protesteren. Onzin, naar protest luistert toch geen mens. Dat vijf Comac'ers en wat vakbondslui staan te roepen in het UFO doet Rik niks. Hij staat daarboven.

Het ergste zijn nog die hippies van de Green Office. Vermoeiend volkje. Alsof Rik nog niet genoeg gedaan heeft voor de planeet. Wat kan een mens meer doen dan handjes schudden met Frans Timmermans (@TimmermansEU) en twitteren over kerncentrales? #leestip overigens, die tweets.

Eigenlijk geldt dat voor zijn hele Twitteraccount. Zoals Rik sierlijk in een publiek debat kan binnenglijden, dat is er weinigen gegeven. Door het tempo waaraan de rector diepgravende inzichten en schalkse kwinkslagen de wereld instuurt, zou je haast denken dat hij geen tijd meer heeft om de rest van zijn werk te doen. Toch lukt het hem. Indrukwekkende prestatie.

En kijk, te midden van al dat gezaag over besparingen en Twitter zijn velen toch maar mooi die Pano-reportage vergeten en hebben Rik en zijn collega's dat externe meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag handig ergens in het Vlaams Mensenrechteninstituut weg kunnen stoppen. Geniale zet. Ideaal voor ons imago.

Geen haan die trouwens nog kraait naar zijn hervormingen in het bestuurscollege. Goed dat hij het laken steviger naar zich toetrekt. Wat heb je aan inspraak als iedereen je voortdurend tegenspreekt? Precies.

Kwatongen zeggen dat Rik geen stevig democratisch mandaat geniet omdat hij eerst met amper en daarna zonder tegenkandidaten verkozen is. Sommigen beweren dat hij met "bijna stalinistische" scores verkozen is. Dat is natuurlijk onzin. Stalin zou nooit hebben toegestaan dat meer dan 60 % van de studenten tegen hem stemde. Ach, Stalin.

Ik droom weg. Er is natuurlijk een reden waarom de studenten zo massaal niet op Rik stemden: cancel culture. Het sluipend gif genaamd 'woke' heeft de zwakke geesten van ons studerend volkje geïnfiltreerd en verlamt hen met angst. Studenten houden van Rik. Zonder twijfel.

Het wokevirus spaarde ook zijn goede vriend Mattias Desmet niet. Hij moest de arme stakker slachtofferen om de dolle meute aan 'factcheckers' en 'wetenschappers' te plezieren. Schrijnende situatie. Een kanarie in de koolmijn. Onder Stalin was het allemaal geen waar geweest.

Net daarom is het hoopgevend hoe hij te werk ging bij de lezing door Filip Dewinter (@FDW_VB). Wat een daadkrachtig ingrijpen. Net genoeg zwanzen over vrije meningsuiting en debatcultuur om slappe academici te plezieren, maar uiteindelijk wel vrij baan laten aan onze toekomstige Vlaams minister-president en zo meteen de subsidies vanaf 2024 veilig stellen. Briljant staaltje diplomatie.

Met Durf Denkende groetjes

Niet Rik Van de Walle