Nieuwe kunst in een oud klooster

Een klooster met hedendaagse kunst en bijhorende kunstzinnige projecten in het hart van Gent. Voor een zachte prijs à la pay what you can, is het een ideale plek voor elke student die de sleur beu is.

Wanneer je de Kunsthal binnenwandelt, bevind je je al direct tussen de kunstwerken. De eerste confrontatie is onmiddellijk die met jouw eigen hoedanigheid, door de moeilijke keuze over hoeveel je wilt betalen. Kinderen mogen er helemaal gratis binnen, en komen rondneuzen kan al voor één euro, al zal een echte kunstfanaat wellicht vijf of meer durven betalen. Je moet dus zelf maar beslissen onder welke categorie je wilt vallen.

De kunst zelf – de voornaamste reden waarom je naar hier komt – is heerlijk hedendaags. Dat vind je minder makkelijk op andere gevestigde kunstplekken in Gent. Je zou de uitgestalde werken eerder verwachten in Berlijn of Rotterdam. De kunst is eens niet experimenteel om experimenteel te zijn, zoals vaak bij provinciaalse hedendaagse kunst. De werken van onder andere de 'Endless Exhibition', de Kunsthalversie van een vaste collectie, zijn nu eens gewoon echt fijn om naar te kijken. De kunstwerken worden soms zelfs succesvol door een vleugje humor gekarakteriseerd.

Humor en vernuft

Eleni Kamma, een van de twee kunstenaars met een tijdelijke collectie, stelt kleurrijke, zotte kunst tentoon. De werken die het meest opvallen, zijn twee video's met oneliners die doen denken aan een tv-sketch; iets te grof om zonder context hier neer te schrijven, maar passend bij de geavanceerdere studentenhumor die je hoopt te vinden. De tweede tentoonstelling, van Dieter Durinck, is een beetje beter verborgen en te vinden op het houten platform met uitzicht op de volledige tentoonstelling. Die constructie is qua architectuur best vernuftig gerealiseerd en draagt bij tot het nieuwe gevoel van de Kunsthal.

De Kunsthal neemt een positie in die tussen kleine Gentse musea en de grote gevestigde alternatieven van internationale allure ligt. Ze willen experimenteren met de manier waarop kunst gepresenteerd en ontwikkeld wordt. Dat klinkt misschien een beetje zweverig, maar wat ze hiermee willen bereiken, is wel echt duidelijk na het bezoek. De sfeer in de Kunsthal is heel ontspannen en mee met de wereld. Het klooster zelf is één grote, moderne en witte zaal, die duidelijk clasht met de overblijvende details en het tongewelf van het oude klooster, om de kunst een nog meer hedendaagse uitstraling te geven. De chaos is moeilijk vast te leggen op camera, er hangt dan ook kunst tot aan het plafond.

De moeite waard

Hoelang je rondloopt, kan je helemaal zelf beslissen. Het hangt dus af van hoeveel zin je hebt. Omdat het klooster heel ruim en groot is, kan je buiten staan op tien minuten na een snelle kunstpauze, of je tijd nemen en alle video's, details en teksten aandachtig bekijken. En die zijn het zeker waard om even bij stil te staan. Een handige extra: er is ook een kunstcafeetje als je wat wilt blijven plakken.

Is het dus een bezoek waard? Ja, zeker als je met kunst jouw wereld durft te verruimen, of dat toch eens wilt proberen. Het is dan ook de moeite om hun website te bezoeken. Als je hedendaagse kunst in Gent een kans wilt geven, is deze bizar goede kunst zeker een aanrader.

Bericht:
Open vraag: Hoe kom je in aanmerking om in het klooster te mogen exposeren? Welke voorwaarden hanteren jullie? Het lijkt mij fantastisch om er werk te plaatsen. www.ansrepkes.com Graag hoor ik van u. Met vriendelijke groet, Ans Repkes