Beleving boven smartphone

Over heel de wereld voeren clubs een verbod of beperking in op het gebruik van smartphones. Waar komt die trend vandaan, en wat vindt de gemiddelde feestganger daarvan?

Smartphones zijn heel aanwezig in ons leven. Zo schreef Stromae er het liedje 'Carmen' over. In de videoclip zit een baldadige Twittervogel koppig op de schouder van de artiest. De vogel bemoeit zich van 's ochtends tot 's avonds met werkelijk alles. De Twittervogel representeert natuurlijk de talrijke sociale media; de videoclip toont de impact van smartphones op ons leven. En dat op een zeer herkenbare manier: net zoals de vogel is je smartphone namelijk altijd bij je, zo ook wanneer je een dansje gaat placeren. Met je smartphone kan je leuke en grappige herinneringen vastleggen, maar je kan er evengoed ongevraagd mensen mee filmen en dode GSM-momenten mee creëren – iedereen staat dan stil als een standbeeld zijn socials te checken. Daarom weren steeds meer feestvierders en dansclubs de smartphonecamera uit het nachtleven. Een goede zaak?

Kein Handy

Een nacht zonder camera's is in het buitenland al langer populair, zeker in de technoscene van Berlijn. Legendarische nachtclubs als 'Berghain' voorzien smartphones al jaren van een stickertje bij de ingang. Dit draagt bij aan het illustere imago van deze dansclubs, versterkt door de sappige verhalen over seksfeestjes die over de club de ronde doen. Maar ook voor wie graag zijn kleren aanhoudt, is een dansvloer zonder camera's interessant. Het creëert namelijk een groter gevoel van onbezonnenheid. Je mag onbesuisd dansen, je routine voor een nacht vergeten; er is niemand die het beeld voor de eeuwigheid kan vastleggen.

Een dansvloer zonder camera's creëert een veilige ruimte

Achter de deuren van een dansclub schuilt zo een wereld die de oude even doet vergeten. Dit wordt verstoord door een smartphone in de hand. Zo breng je de oude wereld gewoon mee binnen. De charme van het nachtleven verdwijnt op die manier voor een deel. Zeg nu zelf, mensen die voortdurend bezig zijn online het leukste beeld van zichzelf op te hangen, zijn niet bepaald bevorderlijk voor de sfeer. Een dansvloer zonder camera's creëert bovendien een veilige ruimte. Bezoekers worden minder ongevraagd gefilmd. Een transgender persoon die zich voor de eerste keer publiek uit, hoeft niet te vrezen dat dat ongevraagd op iemands socials verspreid wordt. Bovendien beleef je de avond intenser als je niet de hele tijd naar je smartphone zit te staren.

Cameraloos

Sommige clubs in Gent weren vandaag al camera's tijdens het uitgaan. De Gentse nachtclub 'Funke', gelegen aan Sint-Jacobs, vraagt bezoekers om geen beeldmateriaal te maken. De dame aan de ingang vertelt dat de club een veilige plek wil zijn om samen cultuur te beleven. Een steenworp verder vind je 'Bar De War', gelegen op de Vlasmarkt. Deze club opent komende lente en zal bezoekers vragen om geen beeldmateriaal te maken. Zo willen ze vermijden dat foto's ongevraagd op het internet belanden. Voor hen is het belangrijk een safe space te zijn voor iedereen.

Sommige bars stellen dat een correcte feest-etiquette volstaat

Ook in Brussel, de mooiste stad na Gent, verbieden verscheidene nachtclubs bezoekers om beelden te maken. De nachtclub 'C12', verborgen onder het Centraal Station, kleeft sinds kort een stickertje op de camera van de bezoekers. De respons van de feestgangers was geweldig positief. Verderop in de Marollenwijk overweegt dansclub 'Fuse' ook om een cameraverbod in te voeren.

Praktijk

Toch zullen telefoons niet zomaar uit het nachtleven verdwijnen. Verschillende bars wijzen op praktische bezwaren zoals lange wachtrijen aan de ingang als elke camera wordt afgeplakt. Andere bars leggen het initiatief bij de feestgangers en stellen dat een correcte feest-etiquette volstaat. Het danscafe 'Charlatan', bijvoorbeeld, zal bezoekers niet verbieden om foto's en filmpjes te maken, zolang dat met respect voor de andere mensen gebeurt. Deze mening wordt gedeeld door 'Kompass Klub'. In een interview met De Standaard vertelt de eigenaar dat hij een cameraverbod niet overweegt.

Veiligheid boven alles

Wat vinden de Gentse feestbeesten echter van zo'n verbod? Wij gingen op pad in de Vlasmarkt en de Overpoort en bestookten er het uitgaansvolk met onze vragen. De meeste mensen leken overwegend positief. We kregen uiteenlopende argumenten waarom het een goed idee zou zijn: zonder het gevaar opeens op camera te verschijnen, voel je je meer op je gemak en kan je meer jezelf zijn. Velen zeiden ook dat ze zich creatiever zouden durven kleden en dat mensen meer in the moment zouden dansen. Daarnaast geeft het de club in kwestie een zekere exclusiviteit: niets van wat er binnen gebeurt, ontsnapt zomaar naar buiten.

Vele feestgangers kwamen ook met valide argumenten tegen een verbod: wanneer je door iemand wordt lastiggevallen tijdens het uitgaan is, het belangrijk om snel je vrienden te kunnen bereiken. Hetzelfde geldt voor wanneer je je vrienden kwijt bent of er iets ernstig gebeurt. Daarnaast vertelden velen ons dat ze gewoon graag leuke herinneringen op hun camera hebben om later op terug te kunnen kijken.